Наука соціального управління в системі професійної підготовки

Автор(и)

  • Oksana Haievska кафедра політології та соціології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

загальноцивілізаційні знання, загальноцивілізаційний зміст управління, організаційний потенціал людства, організаційна сутність соціального управління, наука соціального управління, державне управління, філософія менеджерської діяльності, реформування

Анотація

У статті пропонується аналіз стану науки соціального управління, яка належить до знання, що уособлює самоуправління найбільш складною системою – людським суспільством, визначальним елементом якого є людина. Це знання має загальноцивілізаційний соціально-системний зміст і саме в такий спосіб має допомагати українському управлінському корпусу здійснювати свою місію – організацію в Україні сучасної високорозвиненої соціальної системи. Ідеться про продовження процесу формування найбільш адекватного цьому змістові знання – науки соціального управління, використання якої дає можливість суттєво послабити політичний тиск на самоуправління суспільства.

Пропонується авторська концепція реформування системи освіти і науки в Україні як необхідного складника процесу становлення нової соціальної системи, створення професійної і наукомісткої системи державного управління та формування організаційного (системного) мислення суспільства.

 

Social science refers to knowledge embracing self management of the most complex world system — human society, a determining component of which is a human being. This knowledge shares a generally civilized social content which is aimed at assisting the Ukrainian management corps in fulfilling their mission — establishing a modern highly developed social system in Ukraine.

We should mention that management relationships have never had such a level at which governance as a science has particularly reflected the level of society’s self-organization as guaranteed epistemological information. This process provides high efficiency and efficacy of governance activity in general; as an organizational tool it is the most efficient means of organizational self fulfillment of the society, a human being — as its targeted factor.

Still we are facing a challenge which lies in the fact that a lot of different management actions of organizational movement carried out by particular entities (externally due to unknown causes, and sometimes due to known ones) become an accelerator of social tense, which is caused by a certain discrepancy between real social systems’ governance and their organizational potential, consequently by cultural, economic, individual, social needs and interests. Moreover this discrepancy has always accompanied the whole history of the human society, mainly in tragic forms, and even democracy as well as in its modern form is unable to facilitate and disburden this tendency.

The answer to the issue why we are still facing the discrepancy lies in the fact that we have systematically failed to use and appeal to social governance as a science. One of the main reasons of this is the fact that social governance has no official recognition, it does not possess a status of a separate and independent subject, different specialists do not master this science, dissertations in the sphere of social governance are defended at other specialized institutions, it is not registered as a scientific specialty.

Eventually we have understood the necessity and significance of developing and grooming organizational (systematic) thinking which through the historical development of the mankind, when it was fed by the society, social confidence has finally penetrated the democratic space turning namely in a determinant of the social progress.

Based upon this principally new, well-grounded position the author of the article offers her concept of reforming the system of education and science in Ukraine as a crucial component  of establishing new social system, creating professional and epistemological system of state governance and grooming society’s organizational thinking.

Біографія автора

Oksana Haievska, кафедра політології та соціології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана

доктор філософських наук, професор кафедри політології та соціології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана

Посилання

Кремень В. Г. Україна: проблеми самоорганізації. Том 1-2. – К. : Промінь, 1 т. - 2003. – 384 с., 2 т. - 2004. – 464 с.

Михальченко М.І. Україна як нова історична реальність: запасний гравець Європи. – Дрогобич: ВФ “Відродження”, 2004. – 488 с.

Теорія і практика державного управління: Збір. наук. пр. / Нац. акад. держ. управління при Президентові України; редкол.: В. В. Говоруха та ін. – Харків : ХарРІНАДУ “Магістр”, 2009. – 400 с.

Гаєвська О.Б. Організаційне мислення суспільства //Гілея: наук. вісник. – 2012. – Вип.56. – С. 551-556.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-07-27

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ