Виникнення і розвиток економічної освіти в російській імперії кінця XVII-XVIII ст

Автор(и)

  • Yuliia Oliinyk кафедра економічної теорії Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди,

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Анотація

У зв’язку з переходом нашої економіки на ринкові відносини проблема організації економічної освіти не може не брати до уваги вітчизняний історичний досвід. Роль економіки в різних сферах суспільного життя настільки вагома, що зараз вже не викликає сумніву необхідність у викладанні дисциплін економічного циклу учням і студентам, навіть якщо вибір їх майбутньої професії не торкнеться економічної сфери діяльності. На сучасному етапі суспільного розвитку рівень і ступінь важливості підготовки економічно освіченого покоління для всіх галузей народного господарства виявились такими, що зумовили необхідність ретроспективного наукового погляду на економічну освіту. 

 

In connection with the transition of our economy to the market relations, the problem of the organization for economic education cannot but take into account domestic historical experience. The role of the economy in different spheres of public life is so weighty that now there is no doubt the necessity of teaching the disciplines of the economic cycle, pupils and students, even if the choice of their future profession does not affect the sphere of economy activity. At the present stage of social development level and degree of importance of preparing economically educated generation for all branches of national economy are such that there is the necessity retrospective scientific view on economic education, in order to identify the sources of knowledge for future profession in the economic field, its historical and practical importance for society.

The purpose of the article is to analyze the process of creation and development of business education at the end of XVII - XVIII centuries in the Russian Empire and Ukraine, which at this point in history was in its composition. To study the socio-economic and educational conditions of emergence of the first commercial school.

The conclusions of the article are that domestic teachers were innovators in the organization and widespread economic knowledge in the case of training for trade and industry. Our commercial education favorably from that education in Western Europe, as giving a sound and versatile general framework coupled with good training. Development and deepening of economic reforms promoted that business education is becoming more diverse and retreating farther in its content, aims and objectives of its original name And with the development of economy of the Russian Empire such subjects as merchandising, technology, banking and financial, legal increasingly transformed business education in industrial and commercial.

Біографія автора

Yuliia Oliinyk, кафедра економічної теорії Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри економічної теорії Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Астахов К.В. Духовне життя суспільства на межі століть: роль вищої освіти: [зб. наук. праць] / наук. ред. A.І. Комарова. – К.: Проблеми людини, 2000. – Том.17. – 634 с.

Бахчисарайцев Г.А. Высшее коммерческое образование. Речь, произнесенная автором при открытии Московского коммерческого института 14 сентября 1906 г. и впоследствии им дополненная. – СПб., 1908. - С. 13.

Грохольская О.Г. Некоторые экономические аспекты обучения в школах дореволюционной России / О.Г. Грохольская // Школа. – 1996. – №5. – С. 68–73.

Козлова Н.В. Организация коммерческого образования в XVIII в. в России / Н.В. Козлова // Исторические записки, 1989. – Т.117. – С. 288–315.

Комаров П. В память столетнего юбилея Санкт-Петербургского коммерческого училища 6 декабря 1872 г. / П.Комаров // Санкт-Петербург : Тип. Э. Арнольда, 1872. – 20 с.

Коммерческое образование в Санкт-Петербурге: проблемы развития (XIX век)//Электронный ресурс: http://dinovik.narod.ru/business.html

Костриков С.П. Роль Московской практической академии коммерческих наук в становлении управленческого образования в России / С.П. Костриков // Вестник Поморского университета. Серия “Гуманитарные и социальные науки”. – 2009. – № 2. – С. 10-17.

Костриков С.П. Становление и развитие коммерческого и управленческого образования в России: конец XVIII – начало ХХ в.: автореф. дис…д-ра ист. наук: 07.00.02 "Отечественная история" / С.П. Костриков. – М., 2012. – 56 с.

Костриков С.П. Становление управленческого образования в России. XVIII – начало ХХ вв. / С.П. Костриков. – М.: ГУУ, 2010. – 268 с.

Кузьмин Н.Н. Низшее и среднее специальное образование в дореволюционной России / Н.Н. Кузьмин. – Челябинск: Южно-Уральское издательство, 1971. – 278с.

Министерство Финансов Учебный отдел. Материалы по коммерческому образованию. Вып. I. Коммерческие училища. Съезд директоров и представителей попечительных советов в июне месяце 1901 года в г. Санкт-Петербурге. – СПб.: Тип. В.В. Комарова, 1901. – 163 с.

Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР. XVIII в. – пер. пол. XIX в. / Под ред. М.Ф. Шабаева. – М.: Педагогика, 1973. – 605 с.

Цимринг С.Я. Страницы истории профессионального и технического образования России / С.Я. Цимринг, Ю.С. Кузнецов. - СПб.: Музей истории профессионального образования, Фонд имени А.Г. Неболсина. Ч. 1. - 1996. - 175 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-03-03