Визначення особистості та суспільно-…-особистісна орієнтація професійної підго-товки й інтелектуальної праці психологів і педагогів

Автор(и)

  • Valentyn Rybalka Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

категорії особистості, контентно-частотний аналіз визначень особистості, атрибути-вна формула особистості, персонологічний інтелект, інтелектуально-персонологічні орієнтири у психолого-педагогічній роботі

Анотація

У статті простежено формування інтелектуальної мотиваційно-змістової установки на сприйняття і розуміння людини як особистості під час контент-аналізування існуючих у вітчизняній науці визначень особистості з формально-логічної точки зору. Подано результати контентно-частотного аналізування визначення категорії особистості, яка утворюється структурною ієрархією низки головних атрибутивних категорій і понять; розроблено сукупну атрибутивну формулу особистості та відповідну до неї характеристику персонологічного інтелекту філософів, психологів і педагогів. У процесі персонологічної інтелектуальної психолого-педагогічної діяльністі пропонуюється враховувати у роботі з людиною таку послідовність дій та этапів: формування вихідної інтелектуальної мотиваційно-змістової установки на сприйняття і розуміння людини як особистості в усій  її складності, урахування психологом і педагогом сукупної атрибутивної формули особистості як змістовного інформаційно-пізнавального орієнтира; здійснення цілеформувального етапу як етапу формування орієнтовної мети і завдання персонологічної інтелектуальної діяльності; емоційно-почуттєвий етап, на якому позитивні результати інтелектуальної діяльності психолога і педагога закріплюються засобами емоційного інтелекту.

 

The paper analyzes the motivation and intellectual sense installation on perception and understanding of man as a person in the course of content analysis of existing definitions in domestic science personality formal-logical point of view. The results of content analysis determine the category of personality, which is formed by a number of major structural hierarchy attributive categories and concepts . Comprehensive formula designed attributive personality and the corresponding characteristic personological intelligence philosophers, psychologists and educators. During personological intellectual psycho-educational activities are encouraged to consider the following steps and stages: the formation of the initial motivation and intellectual sense installation on the perception and understanding as human beings in all its complexity, taking into account a psychologist and educator aggregate attribute formula personality as meaningful information and informative guide, formation indicative implementation goals and objectives Personological intellectual activity; emotionally-sensory stage, during which the fixed means of emotional intelligence positive results of intellectual activity psychologist and educator.


Біографія автора

Valentyn Rybalka, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України

доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу педагогічної психології і психології праці Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, Київ 

Посилання

Асмолов А.Г. Психология личности: Культурно-историческое понимание развития человека / Александр Асмолов. – 3-е изд., испр. и доп. – М.: Смысл: Издательский центр “Академия”, 2007. – 528 с.

Балей С. Особистість / Бібліотека ліцейна філософі-чна. – Т.5. – Львів, 1939. - 36 с. (Польською мовою).

Васянович Г.П. Ноологія особис-тості: Навч. Посіб. для студентів і викладачів /Г.П. Васянович, В.Д. Онищенко. – Львів: Сполом, 2007. – 312 с.

Горностай П.П. Личность и роль: Ролевой подход в социаль-ной психологии личности / Горностай П.П. – К.: Интерпресс: ЛТД, 2007.- 312 с.

Запорожец А.В. Психология: Учебник для дошкольных пед. училищ. Изд-е третье/ Запорожец А.В. – М.: Просвещение, 1965. – 240 с.

Зязюн І.А. Філософія педагогічної дії: Монографія / Зязюн І.А. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2008. – 608 с.

Костюк Г.С. Проблема личности в философском и психологическом аспектах / Костюк Г.С. Избранные психологические труды. – М.: Педагогика. 1988. – 304 с.

Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі / В.Г.Кремень. – 2-е вид. – К.: Т-во “Знання” України, 2010. – 520 с.

Максименко С.Д. Психологія особистості: Підручник / С.Д. Максименко, К. С.Максименко, М.В. Папуча. – К.: Видавництво ТОВ “КММ”, 2007. – 296 с.

Маноха І.П. Психоло-гія потаємного “Я”. – К.: Поліграфкнига, 2001. – 448 с.

Моргун В.Ф. Основи психо-логічної діагностики: Навч. Посіб. для студентів вищих навч. закладів / В.Ф. Моргун., І.Г.Тітов. – К.: Видавничий Дім “Слово”, 2009. – 464 с.

Основи соціальної психоло-гії: Навч. посіб. / О.А.Донченко, М.М.Слюсаревський, В.О.Татенко, Н.В.Хазратова та ін.; За ред. М.М.Слюсаревського. – К.: Міленіум, 2008. – 496 с. 13. Рибалка В.В. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці: Навч. посіб. / В.В. Рибалка. – Одеса: Букаєв Вадим Вікторович, 2009. – 575 с.

Рибалка В.В. Психологія честі та гідності особистості: культурологічні та аксіологічні аспекти: наук.-метод. посіб. /В.В.Рибалка. – К.: ТОВ “Інформаційні системи”, 2011. – 428 с.

Рыбалка В.В. Ретроспектива нау-чных определений личности отечественных психологов, педагогов и социологов вто-рой половины ХIХ – конца ХХ века // Теорія і практика управління соціальними сис-темами. – 2013. - №1. – С. 126-136.

Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості /Т.М. Титаренко. – К.: Марич, 2009. – 232 с.

Філософський енциклопедичний слов-ник / Голова редколегії В.І.Шинкарук; наукові редактори Л.В.Озадовська, Н.П.Поліщук. Інститут філософії ім. Г.С.Сковороди НАНУ. – К.: Абрис, 2002. – 744 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-02-06