Структура особистісної готовності до професійної діяльності майбутніх психологів-тренерів
DOI:
https://doi.org/10.20998/%25xКлючові слова:
психолог-тренер, готовність до професійної діяльності, професійна ідентичністьАнотація
У статті розглянуто основні підходи до визначення поняття готовності до професійної діяльності. Проаналізовано специфіку та сутність поняття особистісної готовності до діяльності. Визначено основні структурні компоненти особистісної готовності до діяльності майбутнього фахівця. Подано результати дослідження структурних компонентів особистісної готовності до діяльності майбутніх психологів-тренерів різних навчальних курсів. Зроблено висновки щодо необхідності подальшого розвитку теми дослідження через розроблення спеціалізованої програми формування готовності до професійної діяльності майбутніх психологів-тренерів.
The article describes the main approaches to the definition of readiness for professional activity. Determined that the readiness for activities is a complex entity that reflects the level of compliance abilities, qualities and properties of the human requirements of the profession. Specific characters and essence of the concept of personal readiness to professional activities are done. Personal readiness for activities is a narrower concept that focuses on the evaluation of features relevant to the person's profession. The main structural components of personal readiness for the future specialist are highlighted. In the structure of personal preparedness should allocate four main components: operational, personal, emotional and professional. Based on the theoretical analysis the content of the structural components of personal readiness for professional activity of psychologists-trainers was defined. Operating components are presented by knowledge and skills, that providing quality of construction and performance of psychological training. Personal preparedness component implies that future trainer developed communication, leadership skills and ability for empathy. The emotional component requires a sustained positive attitude towards the profession and active position in mastering it. The professional component is expressed in depth understanding of future career. The results of studies of the structural components of personal readiness for future professional activity of psychologists - coaches are given. We found that the majority of students who identify themselves with a psychologist-coach rather superficially knowledgeable in the field of psychological training, and their professionally important qualities are expressed at a moderate level. Made suggestions about the necessity of further development of the research topic through the development of specialized programs to build readiness for future professional activities of psychologists - coaches.
Посилання
Вачков И.В. Подготовка ведущих тренинговых групп. Основы технологии группо-вого тренинга. – М.: “Ось89”, 1999. – 176 с.
Дьяченко М. И. Психологические про-блемы готовности к деятельности – Минск: БГУ, 1976. – 175 с.
Ковальов О.Г. Психо-логія особистості. – 3-тє вид., перероб. і доп. – М., 1970 – 391 с.
Кроль Л.М., Михай-лова Е.Л. Тренинг тренеров: как закалялась сталь - М.: „Класс”, 2002. - 192 с.
Курлянд З.Н. Професійно-креативне середовище ВНЗ – передумова підвищення якості підгото-вки майбутніх фахівців//Педагогическая наука: история, теория, практика, тенденции развития. – 2009. - №1. – С. 18-26.
Макшанов С.И. Психология тренинга: Теория. Методология. Практика. - СПб.: Образование, 1997.
Попова Г.В., Милорадова Н.Э. Подготовка будущих психологов к практической деятельности тренера социально-психологического тренинга методами игрового проектирования//Теорія і практика уп-равління соціальними системами. – 2012.- №6. – С. 124-130.
Сидоренко Е.В. Тренинг коммуникативной компетентности в деловом взаимодействии. - СПб.: Речь, 2008. — 208 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: