Формування особистості майбутніх інженерів-педагогів у процесі самостійної робо-ти з педагогічних дисциплін

Автор(и)

  • Tetiana Finohieieva Стахановський навчально-науковий інститут гірничих та освітніх технологій Української інженерно-педагогічної академії, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

інженер-педагог, професійне самовдосконалення, професійна спрямованість, професійна компетентність, самостійна робота, педагогічні дисципліни, психограмма інженера-педагога, система пізнавальних завдань, самоосвіта, самооцінка, самоконтроль

Анотація

Виконано аналіз поняття "інженер-педагог " в педагогічних і психологічних дослідженнях. Охарактеризовано типові завдання майбутніх інженерів-педагогів. Описано особливості формування особистості майбутніх інженерів-педагогів у процесі самостійної роботи з педагогічних дисциплін. Розглянуто питання розвитку самостійності як професійно важливої якості особистості студентів інженерно - педагогічних спеціальностей у процесі самоосвіти, самооцінювання і самоконтролю. Запропоновано види самостійної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей при виконанні пізнавальних завдань з дисципліни "Дидактичні основи професійної освіти".

 

It is proved that in higher vocational school a gap between the needs of the global society and education outcomes between the objective requirements of time and the general lack of educational level, between professional orientation and identity needs to meet a variety of cognitive harmony of interests between modern methodological approaches developed and sciences archaic forms of learning. We believe that one way to overcome these problems is to improve the organization of the learning process in higher education through the introduction of new forms and methods of self-study in order to develop students' capacity for self-education, commitment to continuous professional improvement. It is proved that engineering pedagogical education is a synthesis and equivalence of two main components: humanities and social and vocational. The analysis of the concept of „teacher-engineer” in educational and psychological research. It was found that the teacher-engineer - a specialist with higher integrated pedagogical and technical education, which manages educational and productive activities. It was determined that future teacher-engineer must be prepared to perform professional and educational activities: training, methodical work, industrial-technological, organizational, managerial, research, cultural and educational activities. It is proved that the professional teacher-engineer activities divided into four groups of functions: educational, developing, motivating, and constructive research, organizational and communicative, self-improvement. The basic substructure of the individual teacher-engineer: professional orientation, professional competence, professional-important personality. Characterized by the typical tasks of the future teacher-engineers. Described features of identity formation of future teacher-engineers in the process of independent work on pedagogical disciplines. The question of independence is an important professional and personal qualities of students of engineering pedagogical specialities in the process of self-education, self-esteem and self-control. Proposed types of independent work of students of engineering pedagogical specialities in the performance of cognitive tasks in the discipline „Didactic principles of professional education”. A following independent work of students in the performance of cognitive tasks: work with textbooks and literature, work with reference books, self-observation, graphics small volume.

It is concluded that in the performance of cognitive tasks of pedagogical disciplines autonomy in the form of self- formed during the different types of independent work.


Біографія автора

Tetiana Finohieieva, Стахановський навчально-науковий інститут гірничих та освітніх технологій Української інженерно-педагогічної академії

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціально-економічних та педагогічних дисциплін Стахановського навчально-наукового інституту гірничих та освітніх технологій Української інженерно-педагогічної академії

Посилання

Безрукова В. С. Педагогика профессионально-технического образования. Теоретиче-ские основы / В. С. Безрукова. – Свердловск: Изд-во Свердл. инж-пед. ин-та, 1989. – 88 с.

Беляева А. П. Профессионально-педагогическая технология обучения в про-фессиональных учебных заведениях / А. П. Беляева. – СПб. : ИПТО, 1995. – 230 с.

Зеер Э. Ф. Профессиональное становление личности инженера-педагога / Эвальд Фридрихович Зеер. – Свердловск : Изд-во Уральс. ун-та, 1988. – 120 с.

Калінічен-ко Т. В. Комунікативна складова інженерно-педагогічної освіти / Т.В.Калініченко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. праць. – Харків, 2005. – № 9. – С. 78-83.

Каньковський І. Є. Інженерно-педагогічна діяльність та її складові / І. Є. Каньковський // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. праць. – Хар-ків, 2008. – № 21. – С. 58-63.

Коваленко О. Е. Концепція професійно-педагогічної підготовки студентів інженерно-педагогічних спеціальностей / О. Е. Коваленко, Н. О. Брюханова, О. О. Мельниченко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Ха-рків, 2005. – Вип. 10. – С. 7-20.

Козаков В. А. Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение / В. А. Козаков. – К.: Вища шк., 1990. – 264 с. – (Учебное пособие для ФПК по дисциплине “Педагогика и психология высш. шк.”).

Маленко А. Т. Воспитание инженера-педагога: [учебно-метод. пособие для вузов] / А. Т. Маленко. – М.: Высш. шк., 1986. – 120 с.

Національна доктрина розвитку осві-ти України [Текст] // Освіта України. – 2002. – 23 квітня – С. 4–6.

Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / З. Н. Курлянд, Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова та ін.; за ред. З. Н. Курлянд . - 3-тє вид., перероб. і доп. - К.: Знання, 2007 . - 496 с.

Пономарьов О. С. Модель професійної діяльності фахівця: [текст лекцій] / О. С. Пономарьов. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2006. – 36 с.

Сейтешев А. П. Пути про-фессионального становлення учащейся молодежи / А. П. Сейтешев. – М.: Высш. шк., 1988. – 336 с.

Семиченко А. В. Психологія педагогічної діяльності: навч. посібник / А. В. Семиченко. – К.: Вища шк., 2004. – 335 с.

Современный словарь по педагоги-ке: А – Я / авт.-сост. Рапацевич Е. С. – Минск: Соврем. слово, 2001. – 925 с.

Тархан Л. З. Компетентностный подход в обучении инженера-педагога / Л.З. Тархан // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. праць. – Харків, 2005. – № 10. – С. 58-63.

Цырильчук Н. А. Инженерно-педагогическое образование как стратегический ресурс развития профессиональной школы [монография] / Н. А. Цырильчук. – Минск: МГВРК, 2003. – 400 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-03-06

Номер

Розділ

Дидактичні та методичні аспекти формування особистості