Управленческая подготовка как компонент профессионального образования студентов факультета психологии: инновационные технологии

Автор(и)

  • Maryna Lanskikh Бєлгородський державний національний дослідницький університет, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

управленческая подготовка студентов, педагогические технологии, ролевая игра, дело-вая игра, “мозговой” штурм, тренинг, проблемная лекция и др

Анотація

В статье рассматриваются особенности управленческой подготовки студентов факультета психологии НИУ «БелГУ». Организация такой подготовки подразумевает использование на лекционных, семинарских и практических занятиях инновационных педагогических технологий, которые позволяют выявлять и развивать у будущих специалистов творческие способности, интуитивное мышление, оригинальные способы действия в различных ситуациях и обучать их рациональному использованию полученных знаний, умений и навыков в будущей профессиональной деятельности.

 

The article discusses the peculiarities of the management training of students psychological faculty NRU “BelSU”. To management training for the students of the faculty of psychology was more effective, you must cause in them an interest to the subject taught and active attitude to learning. To do this, we strive to make the learning process was, firstly, an imitation of the environment in which they live and work; secondly, included a specific purpose and problems of the future activities of students; third, formed their ability to solve practical problems, change and improve the world around them.

The process of organization of study the students - future psychologists of managerial disciplines occurs at wide use in lectures and practical lessons of innovative pedagogical technologies, including various methods of active learning. Active learning methods have such distinctive features as compared with traditional methods as the activation of thinking; a fairly long time, involvement of trainees in the learning process (during the whole class); individual creative approach to search of ways of the decision of the set tasks and problems; improving the degree of motivation and emotion of learners; their constant interaction with the teacher through backward and forward linkages. The choice of teaching methods is primarily due to the learning objectives, concrete tasks facing directly the subject matter, content of the training material, and level of preparation of the teacher and the students ' readiness to perceive and participate in active methods. In management training of students of the faculty of psychology for the most efficient memorization of the training material, and for the most optimal ways of nurturing students skills in the educational process with the aim of their further use in professional work, we apply the following methods of active learning: practical studies - role and business games, training, the method of brainstorming, case studies etc. and traditional lectures are often replaced with problematic lectures.

With proper usage of the data, methods of training, they can be turned into a technology for personal development and professional growth that will result in the need and ability of students in self-perfection, self-development and self-affirmation for all professional activity.


Біографія автора

Maryna Lanskikh, Бєлгородський державний національний дослідницький університет

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри вікової та соціальної психології Федеральної державної автономної освітньої установи вищої професійної освіти “Бєлгородський державний національний дослідницький університет”

Посилання

Сисоєва С.О. Педагогічні технології творчого розвитку особистості: проблеми і су-перечності // Матер. Міжнар. наук. конф. „Творча особистість у системі неперервної професійної освіти”. – Харків: ХДПУ. – 2000. – С. 84-90.

Освітні технології: Навч.-метод. посібник / О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін. / За заг. ред. О.М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.

Педагогика и психология высшей школы: Учеб. пособ. – Ростов н/Д: Феникс, 2002. – 544 с.

Педагогика: Учеб. пособ. / В.И. Журавлев, В.В. Краевский, И.В. Крупина и другие / Под ред. П.Н. Пидкасистого. – М.: Педагогическое общество России, 1998. – 640 с.

Герасимов Б.Н. Эффектив-ность и области применения интенсивных образовательных технологий // Матер. Пер-шої міжнар. наук.-метод. конф. „Викладання психолого-педагогічних дисциплін у тех-нічному університеті: методологія, досвід, перспективи”. – К.: НТУУ „КПІ”. – 1999. – С. 21-23.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-02-07

Номер

Розділ

Інновації у підготовці сучасних фахівців