A future specialist’s readiness for professional activity and the role of context learning in its formation

Автор(и)

  • Oleksandr Romanovskyi Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна
  • Valentyna Mykhailychenko Національний технічний університет “Харківсь-кий політехнічний інститут”, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

readiness, future specialist, professional and personality development, pedagogic conditions, activity

Анотація

The article deals with the problem of future specialists’ readiness for professional activity and its urgency in modern conditions. In scientific works readiness for activity is defined as a wholesome psychologic phenomenon integrating a personality’s knowledge and skills concerning their performance of a certain kind of activity. There has been shown the necessity in unity of professional and personality development of students in the course of their learning at higher education establishments. There have been viewed pedagogic conditions necessary for a student’s dynamic movement from learning to professional activity, transformation of the first one into the second with the corresponding change in needs, motives, aims, actions, means, the object, and the results. For this in the process of learning there should be quite consistently modelled the content specialists’ professional activity from the perspectives of its subject-and-technological (subject context) and social components (social context). These demands are met by the context teaching which ensures the transition, transformation of one type of activity (cognitive) to another one (professional).

 

Біографії авторів

Oleksandr Romanovskyi, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, завідувач кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, лауреат Державної премії України

Valentyna Mykhailychenko, Національний технічний університет “Харківсь-кий політехнічний інститут”

кандидат філософських наук, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Ananiev B.G. The human as the object of cognition / B.G. Ananiev. – S.Pb.: “Peter” PH, 2001. – 288 p.

Ananiev B.G. On the problems of modern human knowledge / B.G. Ananiev. 2nd ed. – S.Pb.: “Peter” PH, 2001. – 263 p.

Bekh I.D. Formation of a professional in modern social conditions / I.D. Bekh // Theory and practice of social systems management. – Kh.: NTU “KhPI”, 2008. – No 2. – pp. 109–115.

Verbitsky A.A. New education paradigm and context teaching / A.A. Verbitsky. – M., 1999. – 75 p.

Zazyun I.A. Pedagogy of kind-ness: ideas and reality: workbook. K., 2000. – 350 p.

Leontiev A.N. Activity. Conscious-ness. Personality. / A.N. Leontiev. – M., “Politizdat” PH, 1975, 304 p.

Romanovsky A.G. Pedagogy of success / A.G. Romanovsky, V.Ye. Mikhailichenko, L.N. Gren – Kh. NTU “KhPI”, 2012. – 372 p.

Shadrikov V.D. Psychology of activity and abilities of man / V.D. Shadrikov. – M.: Logos PH, 1996. – 460 p.

Shiyanov Ye.N. Development of personality in learning. Workbook. Text / Ye.N. Shiyanov, I.B. Kotova. M.: Academy PH, 1999. – 288 p. 10. Yadov V.A. Social identity / V.A. Yadov – M., 1993. - 150 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-08-01

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ