Гендерні особливості професійного становлення особистості студента
DOI:
https://doi.org/10.20998/%25xКлючові слова:
гендер, гендерні особливості, професійне становлення студентівАнотація
У статті досліджуються гендерні особливості професійного становлення особистості студента, що супроводжується зміною уявлень індивіда про себе і своє місце у соціальному світі і світі професій. Гендер надає соціально рольовий статус особистості, який визначає можливості в освіті, професійній діяльності, суспільному виробництві. У зв’язку з цим важливим аспектом стає вивчення професійного становлення з позиції гендерного підходу, коли в центрі уваги стає учень і його особистісні особливості.
The author investigates gender features of the professional development of a student, which are followed up by the changes in self-viewpoint and the place in the society.
Gender is one of the basic dimensions of the social structure which comprises a social system alongside with other soсial and cultural features (race, age etc).
Gender gives social and role status to a person. Such status defines possibilities in the professional activity and social relationships. All this makes the gender-based view an important aspect in the process of research of such category as professional development. This process is based upon the approach that a student and his/her personal features are in are in the main focus.
Nowadays, we witness how gender roles are diminished; gender stereotypes are destroyed. This fact is proved by the number of national and foreign scientists. The process of professional development can become more efficient if gender approach is used. The proactive pedagogical assistance has to be in place.
Authors underline that career preferences depend on gender characteristics.
Посилання
Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К.Маркова. –М., 1996. – 58 с.
Бендас Т. В. Гендерная психология: [учебное пособие] / Т.В. Бендас. – СПб. : Питер, 2006. – 431 с.
Берн М. Ш. Гендерная психология / М.Ш. Берн. – СПб. : Прайм-Еврознак, 2004. – 320с.
Виноградова Т.В. Сравнительное исследование познавательных про-цессов у мужчин и женщин: роль биологических и социальных факторов / Т. В. Вино-градова, В. В. Семенов // Вопросы психологии. – 1993. – № 2. – С. 63–71.
Воронцов Д. В. Гендерная психология общения / Д.В. Воронцов. – Ростов н/Д : Изд-во ЮФУ, 2008. – 208 с.
Гапон Н. Гендер у гуманітарному дискурсі: філософсько-психологічний аналіз / Н. Гапон. – Львів: Літопис, 2002. – 310 с.
Гендерная психоло-гия / [Под ред. И. С. Клециной]. – 2-е изд. – СПб. : Питер, 2009. – 496 с.
Говорун Т. Стать та сексуальність: психологічний ракурс : [навчальний посібник] / Т. Говорун, О. Кікнеджі. – Тернопіль : Богдан, 1999. – 384 с.
Долгих Л.М. Вплив статеворольових стереотипів на кар’єрні домагання молоді : дис. канд. психол. наук : 19.00.05 “Соціаль-на психологія; психологія соціальної роботи” / Л. М. Долгих; Інститут соціальної та політичної психології АПН України. – К., 2007. – 187 с.
Жеребкина И. А. Феминис-тская теория 90-х годов: проблематизация женской субъективности // Введение в ген-дерные исследования: учеб. пособие. - Ч. 1 / под ред. И.А. Жеребкиной. - Харьков: ХЦГИ; - СПб.: Алетейя, 2001. С. 49-79.
Здравомыслова Е., Темкина А. Социальное конструирование гендера как методология феминистского исследования // Российский гендерный порядок: социологический подход / под ред. Е. Здравомысловой, А. Темки-ной. - СПб.: Изд-во Европейского ун-та в С.-Петербурге, 2007. - С. 9-33.
Ильин Е. П. Пол и гендер / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2010. – 688 с.
Кон И. С. Психология половых различий // Психология индивидуальных различий. Хрестоматия / Под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. – М. : ЧеРо, 2000. – С. 154–160.
Крайг Г. Пси-хология развития / Г. Крайг, Д. Бокум. – 9-е изд. – СПб. : Питер, 2005. – 940 с.
Митина О. В. Кросскультурное исследование стереотипов женского поведения (в России и США) / О.В. Митина, В. Ф. Петренко // Вопросы психологии. – 2000. – № 1. – C. 68–86.
Могилевкин Е. А. Карьерный рост: диагностика, технологии, тренинг / Е.А. Могилевкин. – СПб. : Речь, 2007. – 336 с.
Навольская Д.В. Гендерные аспекты профессиональных стереотипов: выбор профессии / Д. В. Навольская // Ананьевские чтения. Тезисы научно-практической конференции. – СПб., 2002. – С. 299–300.
Панок В. Г. Психологія життєвого шляху особистості: [монографія] / В. Г. Панок, Г.В. Рудь. – К. : Ніка-Центр, 2006. – 280 с.
Попова О.В. Социализация и про-фессиональное образование личности / О. В. Попова, Ю. И. Титаренко: Совр. гуманис-тич. институт. Алтайская академия экономики и права. – Барнаул: Изд-во Алтайской академии экономики и права, 2001. – 353 с.
Сабунаева М.Л. Гендерный подход в практике школьного психолога: практикум / М. Л. Сабунаева, Ю. Е. Гусева // Практи-кум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. – Спб. : Питер, 2003. – С. 369–370.
Терновская О. П. Особенности карьерных ориентаций студентов на за-вершающем этапе обучения в вузе / О. П. Терновская // Прикладная психология и пси-хоанализ. – 2006. – № 2. – С. 65–73.
Титаренко Т. М. Життєві домагання особистос-ті у гендерному контексті // Проблеми загальної та педагогічної психології. Зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка. – Т. 5. – Ч.6. – К., 2003. – С. 290–295.
Юнг К. Г. Проблемы души нашего времени / К. Г. Юнг. – М. : Прогресс Универс, 1996. – Т. 51, вып. 2. – 330 с.
Adams J. Follower attitudes toward women and judgments concern-ing performance by female and male leaders / J. Adams, R.W. Rice, D. Instone // Academy of management journal, 1984. – Vol. 27. – № 3. – P. 636–643.
Bem S. L. The lenses of gen-der: transforming the debate on sexual inequality. Yale University Press: New Haven and London, 1993. – 256 р.
Deaux K. Sex and gender / K. Deaux // Annual review of psy-chology. – 1985. – № 36. – P. 49–81.
Maccoby E.E. The psychology of sex differences / E. E. Maccoby, C. N. Jacklin. – London: Stanford University Press / Oxford University Press, 1975. – 634 р.
McClelland D. The achievement motive / D. McClelland. – N.-Y. : Appele-ton-Century-Crofts, 1953. – 384 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: