Комунікативна взаємодія – складник професійної компетен-тності науково-педагогічних кадрів

Автор(и)

  • Alevtyna Molchanova “Університет менеджменту освіти” Національної академії педагогічних наук України, Київ, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

професійна компетентність, комунікативність, комунікативна взаємодія, науково-педагогічні кадри, конкурентоздатний фахівець, комунікативна культура, педагогічний процес

Анотація

У статті висвітлено актуальну педагогічну проблему, присвячену ролі комунікативної  взаємодії у сучасному освітньому процесі вищих навчальних закладів. Охарактеризовано комунікативну взаємодію як складову професійної компетентності науково-педагогічних кадрів.

Комунікативна взаємодія визначається як багатофункціональне явище, що містить інформаційний та інтерпретаційний аспекти. Розглянуто компоненти комунікативної культури. Визначено причини (бар'єри) неефективності комунікативної взаємодії у педагогічному процесі.


The actual pedagogical problem, dedicated to the role of communicative interaction in the modern educational process of highest institutions, is highlighted in the article. Communicative interaction is characterized as part of professional competence of the pedagogical staff.

The role of communicative component in competitive specialist preparation is grounded in the article. Highlighted that communication is competency quality in the projectional, reflectional, analytical and predictive interaction with subjects.

Communicative interaction is a multifunctional phenomenon, that has two aspects: informational, interpretative (perception of information), that leads to concrete actions.

Proved, that communicative interaction does not form only professionalism, but also contributes to the cultural development of the individual through its own worldview and emotional world.

Reviewed components of communicative culture. Defined the reasons (barriers) of the effectiveness of communicative interaction in the pedagogical process: characteristics of temperament, negative emotions, self discrepancy and assessment of others, manners of communication, lack of understanding of the importance of interaction, underestimating by the individual interaction of socio-psychological mechanism of adaptation and socialization.

Noted that the practice of communicative interaction in the learning process is closely linked with pedagogical problems finding technology, conditions and mechanisms of this process.

Біографія автора

Alevtyna Molchanova, “Університет менеджменту освіти” Національної академії педагогічних наук України, Київ

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії проблем педагогіки і психології післядипломної педагогічної освіти, Науково-дослідний інститут Державного вищого навчального закладу “Університет менеджменту освіти” Національної академії педагогічних наук України, Київ

Посилання

Андреева Г.М. Социальная психология. М.: Аспект-пресс, 1996. – 289 с.

Єфімова С. Перцептивна функція спілкування // Відкритий урок: Розробки, технології, досвід. – 2009, № 9. – С. 82-83.

Жорняк Н.В. Спілкування як діяльність: порівняльно-психологічний підхід //Педагогічний процес: теорія і практика. К.: Вид-во П/П “ЕКМО”, 2003.– Вип. 1. – 230 с. – С. 210–218.

Корецька А.І. Освіта як фактор мора-льного вдосконалення і комунікативної відкритості //Нова парадигма: Журнал науко-вих праць / Гол.ред. В.П. Бех. – Вип. 59. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2006. – 232 с.

Луговий В.І., Таланова Ж.В. Забезпечення якості в Європейському про-сторі вищої освіти // Історико-педагогічні студії: Наук. часопис /гол. ред. Н.М. Дем’яненко. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. – Вип. 8. – 298 с. – С. 7–20

Матвєйцева І.О. Комунікативна філософія Німеччини як методо-логічне підґрунтя новітніх педагогічних технологій //Неперервна професійна освіта: теорія і практика: Зб. наук. праць/ за ред. І.А.Зязюна та Н.Г.Ничкало. – у 2-x ч. – Ч.2. – К., 2001. – 302 с. – С. 289–292.

Овчарук О. Розвиток компетентнісного підходу: стра-тегічні орієнтири міжнародної спільноти /О.Овчарук// Компетентнісний підхід у су-часній освіті: світовий досвід та українські перспективи. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с. – С. 5–10.

Пометун О.І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн/ О.І.Пометун// Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с. – С. 18–19.

Про затвердження Національної рамки кваліфікації: Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопаду 2011 р. № 1341 [Електронний ресурс]: hittp://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%DO%BF

Психология. Словарь. /Составитель Карпенко Л.А./ под ред. А.В.Петровского, М.Г. Ярошевского. - М.: Поли-тиздат, 1990, – 245 с.

Раздольська В.О. Навчальна взаємодія викладач–студент як сукупність педагогічних явищ // Історико-педагогічні студії: Науковий часопис /гол. ред. Н.М. Дем’яненко. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. – Вип. 8. – 298 с. – С. 236–239.

Шевчук М. Детермінація поняття “професійна компетент-ність” // Післядипломна освіта в Україні. – 2013. – № 2. – С. 27–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-01

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ