Місце і роль трудового потенціалу ВНЗ у формуванні та розвитку національної гуманітарно-технічної еліти: державно-управлінський аспект

Автор(и)

  • Svitlana Moroz Національний університет цивільного захисту України, Харків, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

вищий навчальний заклад, трудовий потенціал, соціальна функція держави, гуманітарно-технічна еліта, державні та суспільні інституції, вища освіта, механізми державного управління

Анотація

У статті розглянуто місце і роль наукових та науково-педагогічних працівників в реалізації соціальної функції держави в межах освітянської галузі, а також визначено умови ефективної діяльності ВНЗ в контексті темпоральних конструкцій розвитку вищої освіти. Визначено, що освіта, так само як і трудовий потенціал ВНЗ, можуть бути розглянуті на рівні суспільних інституцій, що створює передумови для визнання їх значущості для формування та розвитку національної гуманітарно-технічної еліти. Крім того, стаття містить узагальнення щодо існування залежності між рівнями розвитку національної гуманітарно-технічної еліти та трудового потенціалу ВНЗ.


According to research experts, the most valuable potential for further development of national science and education is having employment opportunities for scientific and teaching staff. The effective use of labor potential of professor staff in universities, primarily in the plane of scientific and educational productive activities in higher educational institutions, is a prerequisite for the development of the competitiveness of the state and the formation of its national humanitarian-technical elite.

Formation and development of humanitarian-technical elite of modern Ukraine is hard to imagine without the state and public or social institutions, because it is under the influence and participation of these members of socio-economic development of the transformation of the institutional environment and solvin of social problems. State universities, positioning at the level of state institutions should provide not only retransmission of academic excellence and social experience, but also include spiritual nurture of a free and creative personality.

Firstly, the labor potential of the university, according to the nature of its formation and directions of use, plays a significant role in the formation and development of national humanitarian-technical elite, because through the manifestation of the qualitative characteristics of employment opportunities for faculty, especially in the professional activities of relative categorical workers of the universities, there is a correction conceptual content of individual rules and regulations of the future representative of the national elite.

Secondly, state and social institutions, using the mechanisms of public administration, affect the content and dynamics of the labor potential of universities, which in turn, is seen as one of the elements of the system of national development and humanitarian-technical elite. Within the meaning of this concept, we can talk about the importance of state and social institutions for formation and development of employment opportunities directly of universities and labor potential of future members of the national elite.

Thirdly, education is precisely the phenomenon within which there is a coordination of interests of man, society and the state, creating the basis for recognition of the importance of the educational mechanism, on the one hand, the objectives of socio-economic development (agreed target of state and society), and on the other - in meeting human needs. Cooperation of man, society and the state on the coordination of the purpose and content of education, as same as trends of its development, help to achieve compromise conflicts between spiritual and material, private and public, individual and social.


Біографія автора

Svitlana Moroz, Національний університет цивільного захисту України, Харків

здобувач науково-дослідної лабораторії управління у сфері цивільного захисту, Національний університет цивільного захисту України, Харків

Посилання

Атаманчук Г.В. Теория государственного управления / Атаманчук Г.В. – М.: Изда-тельство “Омега-Л”, 2010. – 525 с.

Блауг М. Економічна теорія в ретроспективі / Марк Блауг; пер. з англ. І. Дзюб. – К.: Основи, 2001. – 670 с.

Блюм Г. Психоаналитические теории личности / Геральд Блюм; пер. с англ. и вступ. ст. А.Б. Хавина. – М.: Академи-ческий Проект, 1999. – 221 с.

Бортіс Г. Інституції, поведінка та економічна теорія: внесок до класико-кенсіанської політичної економіки / Генріх Бортіс; пер. з англ. Т. Ба-рдадим. – К.: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2007. – 560 с.

Бурдье П. Прак-тический смысл / Бурдье П.; пер. с фр.: А.Т. Бикбов, К.Д. Вознесенская, С.Н. Зенкин, Н.А. Шматко. – СПб.: Алетейя, 2001 – 562 с.

Гвасалія Д.С. Соціальна функція держа-ви та її складові / Д.С. Гвасалія // Економіка і регіон. – 2011. – № 2(29). – С. 42–46

Домбровська С.М. Механізми реалізації державної політики в галузі вищої освіти / С.М. Домбровська // Актуальні проблеми державного управління. – 2011. – № 2. – С. 107–113

Ильин И.А. Путь к очевидности / Ильин И.А. – М.: Республика, 1993. – 431 с.

Інтерв’ю Міністра освіти і науки України С. Квіта журналу “Новое время”, № 21 12.05.2015 року [електронний ресурс] / Новини: інтерв’ю // Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/usi-novivni/komentari/2015/06/19/interv’yu-ministra-osviti-i-nauki-ukrayini/

Климанська Л.Д. Соціологія: навчально-методичний посібник для студентів всіх напрямків / Л.Д. Климанська, В.Є. Савка. – Львів, НУ «ЛП», 2004. – 142 с.

Коротич О.Б. Фор-мування позитивного іміджу керівників державних інституцій [електронний ресурс] / О.Б. Коротич // Теорія та практика державного управління. – 2012. – Вип. 2. – С. 3–9. – Режим доступу: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21 DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Tpdu_2012_2_3.pdf 12. Курбатов С.В. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів : монографія / С.В. Курбатов. – Суми: Університетська книга, 2014. – 262 с.

Норт Д. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки / Даглас Норт; пер. з англ. І. Дзюб. – К.: Основи, 2000. – 198 с.

Проект Закону Укра-їни “Про освіту” [електронний ресурс] / Зв’язки з громадськістю: громадське обгово-рення // Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/citizens/zv’yazki-z-gromadskistyu/gromadske-obgovorennya.html

Проект Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років [електронний ресурс] / МОН пропонує на громадське обговорення // Міністерство освіти і науки Ук-раїни. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/messages/39066-mon-proponue-na-gromadske-obgovorennya-proekt-kontseptsiyi-rozvitku-osviti-ukrayini-na-period-20152025-rokiv

Смолінська О.Є. Організаційна культура вищої педагогічної освіти як суспіль-на інституція / О. Смолінська // Нова пед. думка. – 2012. – № 3. – С. 8–13

Mills C.W. The Power Elite / Charles Wright Mills. – New York: Oxford University Press, 2000. – 448 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-01

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ І ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ ЛІДЕРСТВА