Університет світового класу як матеріалізація ідеї елітного навчального закладу ХХІ сторіччя

Автор(и)

  • Sergiy Kurbatov

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Анотація

Статья посвящена анализу концепции университета мирового класса в качестве оптимальной модели высшего учебного заведения в современных условиях. Делается акцент на необходимости проведения научных исследований и успешной интернационализации как атрибутов эффективности в академической сфере. Автор также рассматривает университетские рейтинги в качестве инструментов сравнительной оценки университетской деятельности и своеобразных ориентиров для достижения лучших
мировых стандартов.

 

The paper is devoted to the analyses of the World Class University concept as an optimal model of university in the context of modernity. The author stresses the important of conducting researches and successful internationalization as the criteria of effectiveness of academic activities. Also, he observes university rankings as the instruments of comparison of university activities and the tools for achieving of the highest world standards in academic area.

 

Посилання

Salmi, J. The Challenge of Establishing World-Class Universities. The World Bank, 2009. – 116 p.

Салми, Дж. Создание университетов мирового класса. – М.,2009. – 132 с.

Levin, H.M., Dong Wook Jeong, Dongshu Ou What

is World Class University? [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.tc.columbia.edu/centers/coce/pdf_files/c12.pdf.

King, C. World Class? [Електронний ресурс]. –

Режим доступу: http://www.guardian.co.uk/education/2003/nov/18/highereducation.worldclass 10.

Niland, J. The Challenge of Building World-Class University in Asian Region

[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://educationdev.net/educationdev/fe/Article.aspx?Aid=47

Yonezava, Akiyoshi. Making “World-Class Universities”: Japan’s Experiment //

Higher Education Management and Policy, Vol. 15, N 2. – Р. 9-23.

Altbach, P.G. The Costsand Benefits of World-Class University [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3860/is_200401/ai_n9365859/?tag=content;col1.

Кримський С. Під сигнатурою Софії. – К.: Видавничий дім КМА, 2008. – 367 c.

Adams J., King C., Nan Ma. Global Research Report. China. Research and Collaboration in

the New Geography of Science. November, 2009. Thomson Reuters, 2009. – 12 p.

Adams J.,King C. Global Research Report. Russia. Research and Collaboration in the New Geography of

Science. January, 2010. Thomson Reuters, 2010. – 10 p.

KEI and KI Indexes [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://info.worldbank.org/etools/kam2/KA

M_page5.asp.

The Global Competitiveness Report 2009 2010 [Електронний ресур].Режим доступу: http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Competitiveness%20Report/

GlobalCompetitivnessReport

Chan W. W. Y., Dimmock C. The Internationalization of

Universities. Globalist, Internationalist and Translocalist Models // Journal of Research in

International Education, 2008, 7. – Р. 184-204.

Horta H. Global and National ProminentUniversities: Internationalization, Competitiveness and the Role of the State // High Educ, 2009,58. – Р. 387-405.

Higher Education in a Globalized Society. UNESCO Education Position

Paper. UNESCO, 2004. – 28 p.

Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. – К.: Педагогічна думка, 2009. – 520 c.

Кернкросс, Френсис.Низшие учебные заведения [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://korrespondent.net/opinions/1069557/print. 18. Code of Good Practice in the Provision of

Transnational Education. Lisbon, Council of Europe/UNESCO, 2000. – 8 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2011-05-01