ПІДГОТОВКА КОНКУРЕНТНОСПРОМОЖНЬОГО ФАХІВЦЯ В ТЕХНІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/%25xКлючові слова:
спеціаліст, конкурентоспроможність, креативність, комп'ютеризація, система освіти, гуманітаризація, гуманізація, фундаменталізація, спеціалізація, професіоналізм, культура загальна і професійна, комунікабельністьАнотація
Технічна освіта традиційно є вузькопрофесійною й екстенсивною. Натомість сучасний суспільний розвиток потребує спеціаліста нового типу, який би поєднував у своєму світосприйнятті професійні знання з функціями науковця, проек-тувальника, інженера-системотехніка, а також менеджера і маркетолога. Це вже добре відомий системно-синергетичний підхід, який є складним, натомість єдино про-дуктивним у процесі постійної конкурентної боротьби за свій життєвий простір у сучасному світі, переобтяженому виробництвом різноманітної промислової продукції Отже, технічна еліта, яку готують технічні університети, мусить бути іншою, ніж раніше — постіндустріальною. Саме вона, вочевидь, буде визначати соціально-технологічний розвиток у світі й Україні зокрема.
Виходячи з цього, основним методологічним принципом підготовки спеціаліста в технічному університеті, на відміну від такого ж часів індустріальної ери, є розши-рення освітніх рамок поза технократичні (які, натомість, залишаються ядром техні-чної освіти інженера), задля включення майбутнього спеціаліста до складної міждис-циплінароної системи «спеціаліст – техніка - соціальний прогрес». Для цього в техніч-ному університеті студент мусить набути, крім вузько спеціальної, також економіч-ну, психолого-педагогічну й соціологічну підготовку. Важливим завданням стає вміння майбутнього фахівця адаптуватися у згадану систему суб'єкт-об'єктних відносин, яка стрімко міняється, що потребує також серйозної психолого-педагогічної підготовки (навчання протягом усього життя — девіз сучасної світової освітньої системи). Це дає очікування прогресу у творчій реалізації креативності, яка одвіку притаманна мо-лодій людині, але вимагає певної «огранки» (як для перетворення природного алмазу на коштовний діамант). Для цього існує практика запровадження активних методів і на-лежних форм навчання, інноваційних педагогічних технологій і сучасних тренінгів у по-затехнічній ланці освітнього процесу, рішучий перехід від «школи пам’яті» до «лабо-раторії креативності» - зрозуміло, на тлі збереження фундаментальної основи про-фесійної підготовки. Врахування складності суб’єкт-об’єктних стосунків у майбут-ньому вимагає відповідного тренінгу у процесі навчання. Тому системно уточнюються мета, завдання, форми і методи, а також спрямування освітнього процесу: від тра-диційного навчання конкретному фахові до більш широкої інженерної освіти майбут-ніх фахівців через поєднання фундаменталізації системи знань з комп’ютеризацією на якісно новому надтехнічному рівні, гуманізація і гуманітаризація освітніх програм, ор-ганічне включення світоглядних і гуманітарних знань не лише в канву освітнього про-цесу, але й у систему світосприйняття майбутнього спеціаліста. У статті зверта-ється увага на досвід у цих відношеннях ВНЗ за місцем роботи автора.
Посилання
Романовский А.Г. Педагогическая система интегральной подготовки инженеров-руководителей / А. Г. Романовский // Кримськi педагогiчнi читання: матеріали мiжнар.наук.конф. (Алушта, 2001). – Х. — НТУ «ХПІ», 2001 - С. 57-64. 2. Прокопенко І. Ф. Національна доктрина — програма модернізації освіти в Україні / І. Ф. Прокопенко // Кримські педагогічні читання: матеріали міжнар.наук.конф. (Алушта. 2001). - С. 265 -270. 3. Щекин Г. В. Основы кадрового менеджмента: Учебник / Г. В. Щекин. – 4-е изд., перераб. и доп. – К.: МАУП, 2002. - 277 с. 4. Черванева З. А. Роль гуманитарных наук в подготовке специалистов в техническом вузе глазами магистров / З. А. Черванева // Проблеми та перспективи формування нацiональної гуманiтарно-технiчної елiти: Зб.наук.праць. - № 19 (23). – Х.: НТУ «ХПI», 2008. 5. Черванева З. А. Основные направления подготовки будущего инженера / З. А. Черванева // Зб.наукових праць. - № 25 (29). – Х.: НТУ «ХПI», 2010. - С. 151. 6. Кирсанов А. А. Понятийно-терминологическая специфика инженерной педагогики / А. А. Кирсанов // Педагогика. - № 3, 2001. - С. 22-28. 7. Меморандум международного симпозиума ЮНЕСКО // Высш. образ. в России. - М., 1994. - № 4. - С. 4. 8. Китайгородская Г. А. Методика интенсивного обучения иностранным языкам / Г. А. Китайгородская. – М.: Издательство Московского университета, 1986 9. Ортега Д. Миссия университета / Ідея університету: Антологія / Д. Ортега. -Л.: Світ, 2004. – С. 67-107. 10. Черванев И. Г. Миссия Университета и раздумья об Аlma Mater / И. Г. Черванев // Universitates. 2006. - № 3 (27) - С. 4-15. 11. Басова Н. В. Педагогика и практическая психология / Н. В. Басова. – Ростов н/Д: Феникс, 2000. - С. 116
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: