ЕФЕКТИВНІСТЬ МЕТОДУ ГРАФІЧНОЇ ФАСИЛІТАЦІЇ ПІД ЧАС ВДОСКОНАЛЕННЯ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ

Автор(и)

  • Viktoria Shapolova Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3330-4700

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.02.06

Ключові слова:

майбутні менеджери, комунікативні уміння майбутніх менеджерів, сучасні методи навчання, методи візуалізації інформації, метод графічної фасилітації, мотиваційна складова процесу навчання, підвищення зацікавленості студентів навчальним матеріалом, взаємодія викладачів та студентів скоротити кількість

Анотація

в публікації висвітлено роль комунікативних умінь менеджерів у їхній майбутній професійній діяльності. Проведено аналіз сучасних методів навчання, які застосовуються викладачами США, України та інших країн Європи. Обґрунтовано доцільність використання методів візуалізації інформації у навчальному процесі, зокрема методу графічної фасилітації. Проаналізовано доцільність та ефективність використання методу графічної фасилітації в умовах пандемії 2020 року з метою підвищення ефективності дистанційної форми навчання.   

Біографія автора

Viktoria Shapolova, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

Strategy for reforming higher education in Ukraine until 2020, available at: file:///C:/Users/HP/Downloads/502ce9ae970f16d556a38b1e26dc78a4.pdf

Inese Jurgena, Dagnija CÁdere, IngrÓda Kevia (2015) “Innovative and traditional elements in the work of academic staff: the views of pre-service teachers”, Journal of Teacher Education for Sustainability, vol. 17, no. 2, pp. 74 – 90, available at:file:///C:/Users/Vika/Downloads/[16915534%20-%20Journal%20of%20Teacher%20Education%20for%20Sustainability]%20Innovative%20and%20Traditional%20Elements%20in%20the%20Work%20of%20Academic%20Staff_%20The%20Views%20of%20Pre-service%20Teachers.pdf

Purichia, H. “Problem-Based learning: an inquiry approach”, vol. 9, is. 1, available at:https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1522&context=ijpbl

Romanovs'ka, O. (2019) “Application of the method of smart cards in the preparation of masters of educational sciences”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”, no. 3, available at: file:///C:/Users/Vika/Downloads/194447-432971-1-SM.pdf

Smith, S. (2018) “Children’s negotiations of visualization skills during a design-based learning experience using nondigital and digital techniques”, Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 12 (2), available at: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1747&context=ijpbl

Alina Angelica Anghel, Vanda Ligia Danaila (2019) “An educational application of graphic facilitation”, International review of research in open and distance learning”, vol. 14, is. 1, available at: http://sorging.ro/jideg/index.php/jid/article/view/462/434

Hautopp, H., Ørngreenhttps, R. (2018) “A review of graphic facilitation in organizational and educational contexts”, Designs for Learning, no. 10 (1), available at: 10.16993/dfl.97:www.designsforlearning.nu/articles/10.16993/dfl.97/

Vasilevska, D., Rivza, B., Pivac, T., Alekneviciene, V., ParliÒska A. (2017) “Analysis of the demand for distance education at eastern and central European higher education institutions”, Journal of Teacher Education for Sustainability, vol. 19, no. 1, pp. 106 – 116, available at: file:///C:/Users/Vika/Downloads/[16915534%20-%20Journal%20of%20Teacher%20Education%20for%20Sustainability]%20Analysis%20of%20the%20Demand%20for%20Distance%20Education%20at%20Eastern%20and%20Central%20European%20Higher%20Education%20Institutions.pdf

Romanovskyі, O., Kvasnyk, O., Moroz, М., Pidbutska, N., Reznik, S., Cherkashin, A., Shapolova, V. (2019) “Development factors and directions for improving distance learning in the higher education system of Ukraine”, Information Technologies and Learning Tools: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3185

Honcharenko, S. U. (1997) “Ukrainian pedagogical dictionary”, K.: Lybid', p. 374, p. 338

Official site of Harvard Business School, available at: https://www.hbs.edu/faculty/Pages/default.aspx

Official website of Stanford Graduate School of Business, availble at: https://www.gsb.stanford.edu/experience/learning/communication

Official site of Birkbeck University of London, available at: http://www.bbk.ac.uk

Romanovs'ka, O. O. (2019) “Application of the method of intelligence maps in the preparation of masters of educational sciences”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy, no. 3, available at:file:///C:/Users/Vika/Downloads/194447-432971-1-SM.pdf

Romanovs'kyj, O. H. Hryn'ova, V. M., Rezvan, O. O. (2018) “Mental maps as an innovative way of organizing information in the educational process of higher education. Information technologies and teaching aids”, Informatsijni tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 64, no. 2, pp. 185 – 196, available at:nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_64_218

Oksentiuk, N. V. (2015) “Possibilities of using mental maps in the educational process”, Tekhnolohii navchannia: naukovo-metodychnyj zbirnyk, vyp. 15, Rivne: NUVHP, pp. 194 – 208

Onofrijchuk, L. O. “Scribing as a modern form of visualization of educational material in higher education”, available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=6068

Sibbet, D. “Visual intelligence: Using the deep patterns of visual language to build cognitive skills”, Theory into Practice, no. 47, pp. 118 – 127, available at: https://doi.org/10.1080/00405840801992306

Official website of Stanford Graduate School of Business, available at: https://www.gsb.stanford.edu

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-29

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ