DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНО-ДІЯЛЬНІСНОГО КОМПОНЕНТУ ЛІДЕРСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУМАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДЕРЖАВНОЇ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

Igor Gorbach

Анотація


на підставі теоретичного аналізу наукових джерел та з урахуванням особливостей та вимог до професійної діяльності персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України було визначено оптимальні педагогічні умови формування стратегічно-діяльнісного компоненту лідерського потенціалу майбутніх фахівців правоохоронної діяльності пенітенціарної системи України та експериментально перевірено їх ефективність. Розглянуто можливість поєднання традиційних та інноваційних технологій навчання в рамках професійної підготовки персоналу пенітенціарної системи України. Проаналізовано ефективність організації інтенсивної інтерактивної роботи на заняттях шляхом застосування моделі концентрованого навчання.


Ключові слова


пенітенціарій; пенітенціарна система; лідерський потенціал; стратегічно-діяльнісний компонент; службово-професійна діяльність; кримінально-виконавча служба; професійна підготовка; концентроване навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


“About the State Penitentiary Serv­ice of Ukraine” (2005), Zakon Ukrainy vid 23 cherv. 2005, № 2713-IV, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 30, p. 409, available at: http://zakon1.rada.gov.ua/ laws/ show/2713-15

“The concept of reforming (devel­oping) the penitentiary system of Ukraine” (2017), Rozporiadzhennia KMU vid 13 veresnia 2017, № 654-r, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, no. 78, p. 103, st. 2401, availa­ble at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/654-2017-%D1%80?find=1&text=%D 0%BF%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB#w1_1

“About the statement of the Situa­tion on passing of initial professional training and advanced training of persons of ordinary and chief structure of the State crimi­nal executive service of Ukraine” (2019), Nakaz misterstva iustytsii Ukrainy vid 27 hrudnia 2018, no. 1496/32948, Ofitsijnyj visnyk Ukrainy, no. 5, p. 92, st. 187, available at: https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/z1496-18#Text

“Code of ethics and official con­duct of the staff of the State Penitentiary Ser­vice of Ukraine” (2012), skhvalenyj na zasidanni Kolehii Derzhavnoi penitentsiarnoi sluzhby Ukrainy (protokol vid 19 hrud. 2012, no. 11RK), available at: http://kvs.gov. ua/Kodeks_chesti/pdf

“European penitentiary rules (Rec­ommendation no. R 2 of the Committee of Ministers of the States Parties)” (2006), Rada Yevropy, rekomendatsii, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_032

Vasil'ev, A. V. (2010), “Provid­ing innovative processes in the pedagogical system of a modern university”, Visnyk kyivs'koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka : Filosofiia. Politolohii, K.: Vydavnycho-polihrafichnyj tsentr “Kyivs'kyj universytet”, vyp. 94 – 96, pp. 24 – 27

Halaj, A. O. (2004), “Organiza­tional and legal bases of formation and functioning of the personnel of penitentiary institu­tions”, Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. iuryd. nauk : spets. 12.00.07 “Teoriia upravlinnia; administratyvne pravo i protses; finansove pravo; informatsijne pravo”, Irpin', p. 18

Hranovskaia, R. M. (1988), “Ele­ments of practical psychology”, Izd-vo Leningradskogo un-ta, p. 560

Hura, T. V. (2015), “Leadership potential as an important component of the pedagogical culture of a technical university teacher”, Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal'noosvitnij shkolakh : zb. nauk. pr. Hol. red. T. I. Suschenko, Zaporizhzhia: KPU, vyp. 44 (97). pp. 418 – 428

Darmohraj, P. V. (2017), “For­mation of professional competence of future officers of the State Penitentiary Service of Ukraine in the process of professional train­ing”, Avtoref. dys.. kand. ped. nauk: 13.00.04. Khmel'nyts. humanitar.-ped. akad., Khmel'nyts'kyj, p. 20

Daft, R. L (2007), “Leadership les­sons”, per. s anhl., Moskva: Eksmo, p. 478

Yevsiukov, O. F. (2006), “Peda­gogical conditions for the formation of professional competence of future officers in the educational process of a higher military educational institution”, dys. kand. ped. nauk: 13.00.04, Kharkiv, p. 170

Ivaschenko, A. (2013), “Activa­tion of leadership potential of students of higher educational institutions in the process of extracurricular activities on the basis of the competence approach”, humanitarnyj visnyk Derzhavnoho vyschoho navchal'noho zakladu “Pereiaslav-Khmel'nyts'kyj derzhavnyj pedahohichnyj universytet imeni H.S. Skovorody”, Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, vyp. 28 (2), p. 117 – 123

Koba, O. V. (2013), “Formation of professional competence of future officers of internal troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine in the process of studying tactical-special disciplines”, dys. kand. ped. nauk : 13.00.04, K, p. 200

Kokun, O. M., Pishko, I. O., Lozins'ka, N. S., Kopanytsia, O. V., Herasymenko, M. V., Tkachenko, V. V. (2012), “Collection of methods for diagnos­ing the leadership qualities of cadets, ser­geants and officers”, metodychnyj posibnyk, K.: NDTs HP ZSU, p. 433

Kubrak, R. M., Len', V. V. (2018), “Criminal-executive characteristics of convicts with mental disorders to imprison­ment for a certain period”, monohrafiia, Dnipro: Vydavets' Bila K. O., p. 272

Lohinova, N. M. (2011), “For­mation of professional and legal competence of future border officers”, avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesijnoi osvity”, Khmel'nyts'kyj. p. 20

Makarenko, O. V. (2011), “Crimes and punishments in the law of the Ukrainian Hetmanate of 1648–1657”, avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 12.00.01, K., p. 22

Makgakin, Dzh. (2017), “Mod­ern prison management”, Rada Yevropy (nadrukovano v Ukraini), p. 100

Maksvell, Dzh. (2018), “Educate a leader”, Mynsk : Popurry, p. 230

Malafiik, I. V. (2009), “Didac­tics”, Navchal'nyj posibnyk. – K.: Kondor, p. 406

Ostapenko, A. A. (1998), “Concent­rated learning: models of educational technology”, Kiev: Departament obrazovanija i nauki, p. 56

Petrenko, M. A., Romanenko, M. S. (2016), “Intensive meth­ods of teaching foreign languages”, Razvitie sovremennogo obrazovanija: teorija, metodik­a i praktika : materialy VII Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (Cheboksary, 29 maja 2016 g.). Red-kol.: O. N. Shirokov i dr. Cheboksary: CNS “Interaktiv pljus”, no 1 (7), p. 165–169

Romanovskij, A. G., Mihajlichenko, V. E., Gren', L. N. (2018), “Pedagogy of leadership”, Har'kov: NTU “HPI”, p. 496

Romanovs'kyj, O. H. (2017), “Development of leadership potential of the national humanitarian and technical and management elite”, monohrafiia, za redaktsiieiu O.H. Romanovs'koho ta O.S. Ponomar'ova, Kharkiv: FOP Mezina V.V., p. 292

Romanovs'kyj, O. H., Horbach, I. O. (2019), “Leadersky potential of future specialists of the State Criminal-Executive Service of Ukraine”, Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy, Kharkiv: NTU “KhPI”, no 2. pp. 73 – 84

Syn'ov, V. M. (2010), “Psychologi­cal and pedagogical problems of defectology and penitentiary”, K.: “MP Lesi­a”, p. 779

Tohochyns'kyj, O. M. (2003), “Education of moral orientations in future officers of the internal troops of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine”, avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesijnoi osvity”, Khmel'nyts'kyj, p. 18

Trehubenko, T. V. (2011), “Formation of professional competence of future district police inspectors in the process of professional training”, avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesijnoi osvity”, Khmel'nyts'kyj, p. 20

Yahunov, D. V. (2011), “Peniten­tiary system of Ukraine: historical development, modern problems and pro­spects of reform”, Penitentsiarna systema Ukrainy: istorychnyj rozvytok, suchasni probl­emy ta perspektyvy reformuvannia 4-te vyd.,pererob. ta dop, Odesa: Feniks, p. 445

Charan, R., Drotter, S., Noel, J. (2011), “The Leadership Pipeline : how to build the leadership powered company”, San Francisco: Jossey-Bass, р.248

Kim, С., Renée, A. (2017), “Blue Ocean Leadership. Mauborgne, Harvard Busi­ness Review Press, р. 80

Manz, C., Henry, P. (2001), “The new super leadership: leading others to lead themselves”, New York: Berrett-Koehler Pub, р. 250

Romanovskіy, O., Reznik, S., Chebakova, Yu. (2019), “Teacher leadership at technical university”, Advanced Educa­tion, 13, pp. 63 – 69, available at: DOI: 10.20535/2410-8286.148316


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1.Про Державну кримінально-ви­конавчу службу України [електронний ресурс] / Закон України від 23 черв. 2005 р. № 2713-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2005. – № 30. – Ст. 409. – Ре­жим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2713-15

2.Концепція реформування (розви­тку) пенітенціарної системи Укра­їни [електронний ресурс] / Розпоря­дження КМУ від 13 вересня 2017 р. № 654-р. // Офіційний  вісник України. – 2017. – № 78 – С.103 – Ст. 2401 – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/654-2017-%D1%80?find=1&text=%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB#w1_1

3.Про затвердження Положення про проходження первинної професійної підготовки та підвищення кваліфікації особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконав­чої служби України [електронний ресурс] / Наказ містерства юстиції України від 27 грудня 2018 р. № 1496/32948 // Офіцій­ний  вісник України. – 2019. – № 5 – С. 92, – Ст. 187 – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1496-18#Text

4.Кодекс етики та службової пове­дінки персоналу Державної криміна­льно-виконавчої служби України [електрон­ний ресурс] / Схвалений на засі­данні Колегії Державної пенітенціарної служби України (протокол від 19 груд. 2012 р. № 11РК) // Режим доступу: http://kvs.gov.ua/Kodeks_chesti/pdf

5.Європейські пенітенціарні пра­вила (Рекомендація № R (2006) 2 Комі­тету Міністрів держав - учасниць) [елект­ронний ресурс] / Рада Європи // Рекоменда­ції – 2006. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_032

6.Васильев А. В. Обеспечение ин­новационных процессов в педагогиче­ской системе современного ВУЗа / А.В. Васильев, В. А. Любчак, Е. В. Ку-пенко // Вісник київського націона­льного університету імені Тараса Шевченка : Філософія. Політологія. – К.: Видавничо-поліграфічний центр “Київсь­кий університет”. – 2010. – Вип. 94 – 96. – С.24 – 27

7.Галай А.О. Організаційно-пра­вові засади формування та функціону­вання персоналу установ виконання пока­рання / А. О. Галай // Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 “Теорія управління; адмініст­ративне право і процес; фінан­сове право; інформаційне право”. – Ір­пінь. – 2004.– С.18

8.Грановская Р. М. Элементы прак­тической психологии / Р. М. Гранов­ская // Л.: Изд-во Ленинградского ун-та, 1988. – С. 560

9.Гура Т. В. Лідерський потен­ціал як важлива складова педагогічної культури викладача технічного універси­тету / Т. В. Гура // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвіт­ній школах : зб. наук. пр. Гол. ред. Т. І. Сущенко. – Запоріжжя: КПУ. – 2015. – Вип. 44 (97). – С. 418 – 428

10.Дармограй П. В. Формування професійної компетентності майбутніх офіцерів Державної пенітенціарної слу­жби України у процесі фахової підготовки / П. В. Дармограй // Автореф. дис.. канд. пед. наук: 13.00.04. Хмельниц. гумані­тар.-пед. акад. – Хмельницький. – 2017. – С. 20

11.Дафт Р. Л.Уроки лідерства / Р.Л. Дафт, П. Лейн // Пер. с англ. – Мос­ква: Эксмо. – 2007. – С. 478

12.Євсюков О. Ф. Педагогічні умови формування професійної компетент­ності майбутніх офіцерів у навча­льному процесі вищого військового навчального закладу / О. Ф. Євсюков // Дис. канд. пед. наук: 13.00.04 – Харків. – 2006. – С. 170

13.Іващенко А. Активізація лідерсь­кого потенціалу студентів вищих навчальних закладів у процесі поза-навчаль­ної діяльності на засадах компетентнісного підходу / А. Іващенко // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу “Переяслав-Хмельни­цький державний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди”. Педаго­гіка. Психологія. Філософія. – 2013. – Вип. 28 (2) – С. 117 – 123

14.Коба О. В. Формування профе­сійної компетентності майбутніх офіцерів внутрішніх військ МВС України у процесі вивчення тактико-спеціальних дисциплін / О. В. Коба // Дис. канд. пед. наук : 13.00.04. – К. – 2013. – С. 200

15.Кокун О. М., Пішко І. О., Лозін­ська Н. С., Копаниця О. В., Герасиме­нко М. В., Ткаченко В. В. Збір­ник методик діагностики лідерських якос­тей курсантського, сержантського та офі­церського складу / О. М. Кокун, І. О. Пішко, Н. С. Лозінська, О. В. Копаниця, М. В. Герасименко, В. В. Ткаченко // Мето­дичний посібник – К.: НДЦ ГП ЗСУ. – 2012. – С. 433

16.Кубрак Р. М., Лень В. В. Кримі­нально-виконавча характеристика засуджених з психічними відхиленнями до позбавлення волі на певний строк / Р.М. Кубрак, В. В. Лень // Монографія. – Дніпро: Видавець Біла К.О. – 2018. – С. 272

17.Логінова Н. М. Формування про­фесійно-правової компетентності майбутніх офіцерів-прикордонників / Н. М. Логінова // Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теорія і методика професійної освіти”. – Хмельницький. – 2011. – С. 20

18.Макаренко О. В. Злочини і пока­рання в праві Української Гетьмансь­кої держави 1648–1657 рр. / О. В. Макаре­нко // Автореф. дис. на здобуття наук. сту­пеня канд. пед. наук: спец. 12.00.01 – К. – 2011. – С. 22

19.Макґакін Дж. Сучасний в’язничний менеджмент / Дж. Макґакін // Рада Європи (надруковано в Україні). – 2017. – С. 100

20.Максвелл Дж. Воспитай в себе лидера / Дж. Максвелл // Минск : Попурри. – 2018. – С. 230

21.Малафіїк І. В. Дидактика / І. В. Малафіїк // Навчальний посібник. – К.: Кондор. – 2009. – C. 406

22.Остапенко А. А. Концентриро­ванное обучение: модели образователь­ной технологии / А. А. Остапенко // Киев: Департамент образования и науки. – 1998. – С. 56

23.Петренко М. А., Романенко М. С. Интенсивные методы обучения иностранным языкам / М. А. Петренко, М. С. Романенко // Развитие современного образо­вания: теория, методика и практика : материалы VII Междунар. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 29 мая 2016 г.). Ред-кол.: О. Н. Широков и др. Чебоксары: ЦНС “Интерактив плюс”. – 2016. – № 1 (7). – С. 165–169

24.Романовский А. Г., Михайли­ченко В. Е. , Грень Л. Н. Педагогика лидерства / А. Г. Романовский, В. Е. Ми-хайличенко, Л. Н. Грень // Монография. – Харьков: НТУ “ХПИ”. – 2018. – С. 496

25.Романовський О. Г. Розвиток лі­дерського потенціалу національної гуманітарно-технічної та управлінської еліти / О.Г. Романовський, О.С. Понома­рьов, Т. В. Гура, О. А. Ігнатюк, С. М. Рез­нік, Я. О. Мовчан / Монографія. За редак­цією О.Г. Романовського та О.С. Пономарьова. – Харків: ФОП Мезіна В.В. – 2017. – С. 292

26.Романовський О.Г., Гор­бач І. О. Лідерський потенціал майбутніх фахівців Державної кримінально-виконав­чої служби України / О. Г. Романовський, І. О. Горбач // Теорія і практика управ­ління соціальними системами. – 2019. – Харків: НТУ “ХПІ”. – № 2. – С. 73 – 84

27.Синьов В. М. Психолого-педаго­гічні проблеми дефектології та пенітенціарії / В. М. Синьов //  К.: “МП Леся”. – 2010. – С. 779

28.Тогочинський О. М. Вихо­вання моральних орієнтацій у майбутніх офіцерів внутрішніх військ МВС України / О. М. Тогочинський // Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теорія і методика професій­ної освіти”. – Хмельницький. – 2003. – С.18

29.Трегубенко Т. В. Формування професійної компетентності майбутніх дільничних інспекторів міліції у процесі фахової підготовки / Т. В. Трегубенко // Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теорія і методика професійної освіти”. – Хмельни­цький. – 2011. – С. 20

30.Ягунов Д. В. Пенітенціарна сис­тема України: історичний розвиток, сучасні проблеми та перспективи реформу­вання / Д. В. Ягунов //  4-те вид.,перероб. та доп . – Одеса: Фенікс. – 2011. – С. 445

31.Charan, R. Drotter, S., Noel, J. (2011), “The Leadership Pipeline : how to build the leadership powered company”, San Francisco: Jossey-Bass, р.248

32.Kim, С., Renée, A. (2017), “Blue Ocean Leadership. Mauborgne, Harvard Busi­ness Review Press, р. 80

33.Manz, C., Henry, P. (2001), “The new super leadership: leading others to lead themselves”, New York: Berrett-Koehler Pub, р. 250

34.Romanovskіy, O., Reznik, S., Chebakova, Yu. (2019), “Teacher leadership at technical university”, Advanced Educa­tion, 13, pp. 63 – 69, available at: DOI: 10.20535/2410-8286.148316