ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ НАВИЧОК В УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олена Беспарточна Кременчуцький національний університет ім. Михайла Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0001-8210-314X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.3.07

Ключові слова:

лідерські навички, освіта, заклади загальної середньої освіти, розвиток, учні, комунікація, самостійність, управління конфліктами, емоційний інтелект, педагогічна роль, формування, соціальні компетенції

Анотація

Освітні установи відіграють ключову роль у формуванні особистісних рис, зокрема й лідерських якостей, котрі забезпечують учнів розумінням важливості співпраці, розвивають вміння приймати ініціативу, ефективно розв’язувати проблеми, керувати групою та впливати на оточуючих. Розглянуто основні аспекти процесу формування лідерських навичок серед школярів, проаналізовано роль лідерства в різних сферах життя та виявлено необхідність у підготовці молодих людей до активної ролі в суспільстві. Особлива увага приділяється розвитку комунікаційних навичок та підкресленню важливості уміння ефективно спілкуватися, вислуховувати інших та аргументувати свою позицію. Запропоновано розглянути необхідність заохочення учнів до самостійності в ухваленні рішень. Наведено аргументи на користь створення освітнього середовища, яке сприяє розвитку ініціативи та творчості. Насамкінець, стаття підбиває підсумки представлених концепцій формування лідерських навичок в учнів. Запропоновано інтеграцію підходів у освітній процес із метою підготовки молоді до активного та успішного життя, сприяючи їхньому професійному та особистісному розвитку.

Біографія автора

Олена Беспарточна, Кременчуцький національний університет ім. Михайла Остроградського

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології, педагогіки та філософії

Посилання

Alfimov, D. (2010), “The content of the phenomenon of “leadership qualities of a personality””, Pedagogy of forming a creative personality in higher and general education schools: a collection of scientific papers, Chairman of the editorial board A. Monayenko, is. 11(64), pp. 44 – 51

Andreeva, O. (2013), “The phenomenon of leadership”, Kyiv: Osvita, p. 312

Bilenkova, L. Kostashchuk O. (2022), “Formation of active leadership position of the future teacher”, Scientific journal “Innovative Pedagogy”, Black Sea Research Institute of Economics and Innovation, is. 48, vol. 1, Helvetica Publishing House, pp. 9 – 13

Krasnoshchok, I. (2013), “Develop-ment of leadership qualities of students”, Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences, is. 112, pp. 211 – 219

Craig, Nick (2019), “Leadership begins with appointment”, Kyiv: Fabula, p.240

Kuritsa, A., Kuritsa, D. (2014), “Psychological and pedagogical conditions for the development of students’ leadership qualities. Problems of modern psychology”, Collection of scientific works of Ivan Ohienko National Pedagogical University, H. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, is. 26, pp. 353 – 363

Kutsenko, G. (2012), “Competen-ces of the modern teacher-leader”, Culture and competence of a modern teacher-leader: materials of the regional scientific and practical seminar dedicated to the 290th anniversary of H. Skovoroda, Compiled by: L. Lytvyniuk, T. Bondar, Poltava: POIPPO, pp. 45 – 47

Kuzminskyi A., Omelianenko A. (2016), “Pedagogy in questions and answers: a study guide”, Kyiv: Znannya, p. 311

Logunova, M. (2009), “Social and psychological aspects of managerial activity”, Kyiv, p. 256

Poiasok, T., Bespartochna, O. (2021), “Formation of leadership qualities in future psychologists”, “Pedagogy of Formation of Creative Personality in Higher and Secondary Schools: a collection of scientific papers [editors: T. Sushchenko (editor-in-chief) and others], Zaporizhzhia: KPU, is. 78, pp. 155 – 161

“Psychological encyclopaedia” (2008), Ed. O. Stepanov, “Kyiv: Akademvydav, p. 423

Romanovskyi, O., Mykhailichenko, V. (2010), “Philosophy of achieving success. Psychological aspect”, Textbook, Kharkiv: NTU KHPI, p. 592

Sagiv, L., Roccas, S. (2021), “How do values affect behavior? Let me count the ways. personality and social psychology review”, 25(4), Scopus. pp.295 – 316

Tkachenko, L., Kovalchuk, V. (2014), “Standards of a publicly active school: leadership: a study guide”, Edited by L. Danylenko, Kyiv: Pleiades, p.56

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ