ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНИХ ТА ЗАРУБІЖНИХ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

  • Арсеній Хазієв Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0008-7730-0294

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.1.06

Ключові слова:

лідер, лідерські якості, фахівці; майбутні психологи-лідери

Анотація

У статті розкрито підходи зарубіжних і вітчизняних дослідників до визначення понять “лідерства”, “лідер”, “лідерські якості”. З`ясовано, що у науковців немає єдиної точки зору на проблему лідерства, що проблема лідерства у різних теоріях і наукових школах розглядається по-різному (в теорії особистісних якостей, у концепціях організаційного поводження, в ситуаційній теорії лідерства та ін.). Наведено перелік лідерських якостей, з якими погоджується більшість дослідників: відповідальність, ініціативність, висока самооцінка, здатність адаптуватись, мотивація, обізнаність, свідомість, здатність вирішувати проблеми різного ступеня важкості, високий рівень інтелекту. За допомогою аналізу напрацювань змісту праць зарубіжних і вітчизняних дослідників визначено лідерські якості, які притаманні майбутнім психологам: відповідальність, ініціативність, активність, комунікативність, сміливість, розумний ризик, розвинений інтелект, прагнення до постійного навчання та самовдосконалення, адаптація до змін, чесність, впевненість у собі, оптимізм та надійність. Підкреслено важливість формування лідерських якостей у майбутніх психологів під час навчання у закладах вищої освіти та цілеспрямована робота педагогів-лідерів у цьому процесі.

Біографія автора

Арсеній Хазієв, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

 

Аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Alfimov, D. (2010), “The content of the phenomenon of “leadership qualities of a personality”, Pedagogy of Formation of Creative Personality in Higher and Secondary Schools: a collection of scientific papers of the Classical Private University, ed. by Sushchenko T., Zaporizhzhya, is. 11 (64), pp. 44 – 51

Zdorovets, T. (2009), “Professional competence of future practical psychologists in the context of environmental psychology”, Current issues of psychology, vol. 7, is. 20, pp. 154 – 158

Kokun, O. (2012), “Substantiation of the psychological structure of leadership qualities of a future officer”, Bulletin of the National Defence University of Ukraine, is. 4 (29), pp. 170 – 174

Zarichanskyi, O., Holub, O. (2021), “Psychological Aspects of Leadership Development in the Professional Training of Future Leadership Officers” – [electronic resource], Bulletin of T. Shevchenko National University of Kyiv. Military specialised sciences, no. 3 (47), pp. 19 – 22, available at: https://doi.-org/10.17721/1728-2217.2021.47.19-22

Competence-based approach in the training of future psychologists (2014), Monograph, ed. by. Lozova O., Vinnytsia: “Vindruk”, pp. 125 – 133

Makovsky, O. (2002), “Developing leadership skills of future officers”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 20.02.02., Khmelnytskyi: B. Khmelnytskyi National Academy of Border Troops of Ukraine, p. 18

Marakhovska, N. (2009), “Pedagogical Conditions of Formation of Future Teachers' Leadership Qualities in the Process of Teaching Humanities Disciplines”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv National Pedagogical University G. Skovoroda, p. 22

Romanovsky, O, Mikhailichenko, V, Gren, L. (2023), “Leadership pedagogy”, Monograph, Kharkiv: NTU “KHPI”, p. 432

Prykhodko Y. (2017), “Personal qualities of a psychologist as a factor of his/her professionalism”, Humanitarian Corpus: a collection of scientific articles on topical issues of philosophy, cultural studies, psychology, pedagogy and history, Vinnytsia: “Nilan Ltd”, is. 10, pp. 122 – 125

Prophet, M. (2015), “Leadership skills as an important factor in the success of professional activity of specialists in socio-economic professions” – [electronic resource], Psychological journal, no. 1 (1), pp. 79 – 85, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ps-ch_2015_1_13

Sergeyeva, L., Kondratieva, V., Khromey, M. (2015), “Leadership”, Study guide, ed. by Sergeyeva L., Ivano-Frankivsk: Lileia NV, p. 296

Skibitska, L. (2009), “ Leadership and work style of the manager”, Study guide, K.: Centre for Educational Literature, p. 192

Current trends in education, [electronic resource], available at: https://osvita.ua/news/91458/

Teslenko, M., Kashpersky, V. (2022), “Features of leadership qualities of psychology students with different self-esteem”, Psychology and personality, Scientific journal. H. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine; V. Korolenko Poltava National Pedagogical University: V. Korolenko Poltava Polytechnic, is. 1 (21), p. 131 – 142

Titova, G. (2008), “The Phenomenon of Leadership and Leadership Qualities in the Learning Community”, Science and education, no. 1 – 2, pp. 105 – 107

Khupavtseva, N., Maksymchuk, V. (2018), “Formation and development of leadership qualities of psychology students” – [electronic resource], Psychology: reality and prospects, is. 10, pp. 158 – 164, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2018_10_27

Yagodnikova, V. (2006), “Formation of leadership qualities of senior pupils in the personality-oriented educational process of secondary school”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.07., Luhansk: V. Dahl Luhansk National University, p. 21

Astin, A. (1977), “Four Critical Years”, Effects of College on Beliefs, Attitudes, and Knowledge, San Francisco: Jossey-Bass, p. 312s

Cherkashyn, A., Hren, L., Asieieva, I., Kurbanova, H., Kurbanova, M. (2023), “The role of leadership qualities in the formation of professional competence and the imageof future specialists”, Youth Voice Journal, is. 3, pp. 42 – 54

Goleman, D. (2011), “The Power of Emotional Intelligence”, Leadership, p. 117

Frederick, C., Wisdom, J., Stacia, R., Brummel, B. (2022), “A New Era for Psychologist – Leaders: Introduction to the Society of Psychologists in Leadership and the Psychology of Leaders and Leadership” – [electronic resource], Psychology of Leaders and Leadership, № 25(1), available at: https://psy-cnet.apa.org/doi/10.1037/mgr0000126

Kalnytska, K. (2009), “Role differentiation of leadership: the essence, additional study approaches and cross-cultural differences”, Herald of T. Shevchenko Chernihiv State Pedagogical University, Psychological sciences, № 7, 192 – 201

Hiebert, M, Klatt, B (2001), “The encyclopedia of leadership”, A practical guide to popular leadership theories and techniques; New York, p. 480

Meaney, K, (2015), “The impact of college leadership experiences on long term well-being” – [electronic resource], Dissertations, № 39, available at: https://commons.lib.jmu.edu/diss201019/39

Iannarino, A. (2018), “How to Lead”, The Leadershi, p. 50

Pyle, K., (2013), “Changes in leadership self-efficacy, leader identity, capacity for socially responsible leadership, and curiosity due to a structured leader development program” - [electronic resource], Dissertations, available at: https://commons.lib.jmu.edu/diss201019/93

Smalley, S., Retallick, M., Metzger, D., Grieman, B. (2016), “Analysis of leadership perceptions, skills and traits as perceived by agribusiness and industry professionals”, NACTA Journal, no. 60

Stark, P. (2010), “How to build organizations where employees love to come to work”, The only leadership book you’ll ever need, ed. by Barron P. and Flaherty J, p. 222

Stogdill, R. (1974), “A survey of theory and research”, Handbook of Leadership, New York: Free Press, p. 613

Strelnikov, V., [et al.] (2021) “Leadership and social work in the environmental management system” – [electronic resourse], Ukrainian Journal of Ecology, no. 11 (2), pp. 349 – 351, availatle at: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16825

Tanaka-Ellis, N., Sekiguchi, S. (2019), ”Not a language course”, Teaching global leadership skills through a foreign language in a flipped, blended, and ubiquitous learning environment, pp. 350 – 355

Tomlinson, H. (2004), “Educational”, Leadership, London, p. 226 р

Warren, L. (2021), “The Importance of Teacher Leadership Skills in the Classroom”, Education Journal, no. 12, pp. 8 – 15

Wren, J. (1994), “The art of the possible The Journal of Leadership Studies”, Teaching leadership, no. 1(2), pp. 71 – 93

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ