ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ХІМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • Халіда Курбанова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0003-8604-7060

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.1.09

Ключові слова:

професійна компетентність, компетентнісний підхід, хіміко-технологічний профіль, освітньо-професійна програма, освітні компоненти, майбутні бакалаври

Анотація

У статті розкрито суть таких понять, як “компетентність”, “професійна компетентність”, розкрито, що у формуванні професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю велике значення має рівень їх теоретичної і практичної підготовки; обґрунтовано якісні характеристики студента, сформованість яких сприятиме успішному оволодінню ним технічною спеціальністю; сконцентровано увагу на необхідності сформованості у майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладі вищої освіти гностичної, проектування, діагностичної, комунікативної, інформаційно-аналітичної функцій та розкрито роль цих функцій у формуванні їхньої професійної компетентності; розглянуто освітньо-професійну програму “Технології переробки нафти, газу та твердого палива” першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія (Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”); з метою індивідуалізації освітньої траєкторії та формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю запропоновано вибіркові навчальні дисципліни, які можуть мати місце у каталозі університетських дисциплін, та обґрунтовано їх доцільність.

Біографія автора

Халіда Курбанова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна,

Посилання

Bekh, I. (2010), “Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy”, Pedagogy and psychology, no. 2, pp. 26 – 31

Bralatan, V., Hutsalenko, L., Zdyrko, N. (2011), “Professional ethics”, Study guide, K.: Centre for Educational Literature, p. 252

Varenko, V. (2014), “Information and analytical activities”, Study guide, K.: University of Ukraine, p. 417

Voloshina, O. (2019), “The essence of organisational and managerial competence in the psychological structure of professional activity of an investigator”, Legal psychology, no. № 2 (25), pp. 78 – 85

Gaidai, A., Pribora, N., Dudarko, O. (2016), “Integration of universities and institutes of the National Academy of Sciences of Ukraine as a means of training highly qualified specialists in chemistry. Topical issues of training future chemistry teachers: theory and practice”, Collection of scientific papers, Vinnytsia: Nilan Ltd , is. 2. pp. 19 – 21

Galimska, I., Galimskyi, V. (2021), “Competence-based approach to professional and applied physical training of aviation specialists”, Scientific notes, is. 191, pp. 40 – 48

Gren, L. (2010), “Pedagogical conditions for the formation of students' orientation towards successful professional activity in higher technical educational institutions”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04, Kharkiv, p. 24

Kalenichenko, R., Kohanets, A., Bertash, M. (2022), “Professional selection and professional selection in career guidance”, Bulletin of the National Defence University of Ukraine., no. 5(69), pp. 47 – 57

Korniika, O. (2009), “Study of the development of students' communicative competence. Psycholinguistics”, Collection of scientific papers of H. Skovoroda Pereiaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University, is. 3, pp. 60 – 69

Kuzmenko, A., Miroshnychenko, G. (2018), “Improving the organisation's personnel development management system” – [electronic resource], Economy and society, no. 19, pp. 874 – 880, available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-132.

Kulinenko, L. (2019), “Essence and Specificity of Formation of Technological Competence of Technology Specialists in the Process of Professional Training”, European Modern Studies Journal, vol. 3, no. 1, pp. 28 – 40

Lagodynskyi, O., Zinchenko, A. (2023), “Formation of Diagnostic Competence of Future Teachers of Higher Education Institutions as a Problem of Pedagogy“ – [electronic resource], Academic visions, is. 21, available at: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8143297

Leiko, S. (2015), “Formation of mathematical competence of future civil engineers in the process of professional training”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04, Poltava, p. 264

Guidelines for the development of higher education standards – [electronic resource], available at: https://mon.gov.ua/stora-ge/app/media/0vishcha-osvita/proekty%20stan-dartiv%20vishcha%20osvita/1648.pdf.

Oksa, M. (2007), “Systematic approach in pedagogy: historical aspec” – [electronic resource], Collection of scientific works of Berdiansk State Pedagogical University: Pedagogical Sciences, no. 1, pp. 5 – 10, available at: http://www.bdpu.org-/scientific_published/pedagogics_1_2007/1.doc.

Ponomarev, O., Sereda, N., Chebotarev, M. (2015), “Modelling the activities of a specialist”, Study guide, – Kharkiv: NTU “KHPI”, p. 58

“Strengthening students' subjec-tivity and improving higher education: draft law adopted in the first reading” – [electronic resource], available at: https://mon.gov.ua/ua/ne-ws/posilennya-subyektnosti-studentiv-ta-vdoskonalennya-vishoyi-osviti-u-pershomu-chitanni-uhvaleno-proyekt-zakonu

Protasov, A. (2012), “Theoretical and methodological bases for the formation of professional competence of future specialists in non-destructive testing and technical diagnostics”, Doctoral dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences:13.00.04, Kyiv, p. 42

Romanosky, O., Ignatyuk, O., Gura, T., Gren, L., Solodovnyk, T. (2023), “Competence-based approach in the process of professional and fundamental training of future bachelor engineers in the context of educational transformations”, Theory and practice of social systems management, Kharkiv: NTU “KHPI”, no. 4. pp. 3 – 19

“Technologies of oil, gas and solid fuel processing. Educational and professional programme (first bachelor's degree) of higher education in the speciality 161 Chemical Technology and Engineering” – [electronic resource], available at: https://blogs.kpi.khar-kov.ua/v2/quality/wpcontent/uploads/sites/25/2023/09/2023_OPP_B_161_TPNGtaTPpod.pdf

Turitsa, O. (2019), ”Formation of professional competence of future food production technologists on the basis of an integrated approach in colleges”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04. “Theory and Methods of Vocational Education”, Ternopil, p. 23

Yagupov, V. (2011), “Methodological basis for understanding and substantiating the concepts of “competence” and “competence” in relation to the professional training of future specialists”, New teaching technologies: a scientific and methodological collection,. 69(1) С. 23 – 29

Yagupov, V., Plohuta, I. (2021), “Diagnostic competence of future specialists as a subject of scientific and pedagogical research”, Current issues in the humanities, is 46, vol. 2, pp. 20 – 215

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ