ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ СТУДЕНТІВ ДО ПРОФЕСІЙНО- ОСОБИСТІСНОГО САМОРОЗВИТКУ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.07Ключові слова:
професійно-особистісний саморозвиток, внутрішній світ, самосвідомість, спрямованість, самовдосконалення, педагогічні умовиАнотація
Доведено необхідність формування готовності студентів до професійно-особистісного саморозвитку та висвітлено роль внутрішнього світу в цьому процесі. Розглянута значущість самосвідомості в розкритті потенціалу особистості. Розкрита роль спрямованості студентів на успішну професійну діяльність, яка активізує основні характеристики внутрішнього світу: ціннісні, переконання, мотиваційно-вольові компоненти, цілепокладання, самооцінка, упевненість в собі. Показано головні механізми професійно-особистісного саморозвитку як цілеспрямованого впливу людини на себе: самопізнання, самовизначення, самоосвіта, самовиховання, саморегуляція, а також самоприйняття та самопрогнозування. Обґрунтовано роль самостійної роботи у самовдосконаленні особистості, способи і методи її активізації. Запропоновано педагогічні умови, необхідні для формування готовності студентів до професійно-особистісного саморозвитку у процесі навчання у ЗВО.
Посилання
Bekh I. Psykholohichni dzherela vykhovnoi maisternosti [Psychological sources of educational skills]. Kyiv : Akademvydav, 2007. 248 p.
Burluka E. Samoosvitnia aktyvnist v epokhu Vidrodzhennia yak osnova rozvytku tvorchoi osobystosti [Self-educational activity in the Renaissance as a basis for the development of a creative personality]. Visnyk Natsionalnoi ta yurydychnoi akademii Ukrainy im. Ya. Mudroho. No. 4 (14). 2012. Available at: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/12345678 9/1956/1/Burluka_36.pdf
Hren L. Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students' orientation towards successful professional activity in higher technical educational institutions]. Avtoref. dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2010. p. 24.
Humeniuk O. Psykholohiia Ya– kontseptsii [Psychology of the self- concept].Navch. posib. Ternopil : Ekonomichna dumka, 2002. 310 p.
Druz I. Samostiia robota studentiv yak vazhlyvyi chynnyk profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Independent work of students as an important factor in the professional training of future specialists]. Problem inzhenerno- pedahohichnoi osvity. 2011. No. 30–3. pp. 127–131.
Zaniuk S. Motyvatsiinyi treninh [Motivational training]. Spetspraktykum z psykholohii motyvatsii. Lutsk : Volynskoho derzh. universytetu,1998. p. 64.
Ziaziun I. Intelektualno-tvorchyi rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoi osvity [Intellectual and creative development of a personality in the context of continuing education]. Neperervna profesiina osvita: problemy, poshuky, perspektyvy. Kyiv, 2000. pp. 14–20.
Ihnatiuk O. Formuvannia hotovnosti maibutnoho inzhenera do profesiinoho samovdoskonalennia: teoriia i praktyka [Formation of future engineers' readiness for professional self-improvement: theory and practice]. Monohrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2009. 432 p.
Kanivets M. Rol samostiinoi roboty v protsesi samorozvytku studentiv [The role of independent work in the process of students' self-development]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2012. No. 2. pp. 87–94. Available at: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/7195 (accessed: 16.02.2024).
Kovalenko E. Tsinnisna pryroda usvidomlenoho samorozvytku osobystosti: sotsialno–filosofskyi analiz [The value nature of conscious self-development of the individual: a socio-philosophical analysis]. Avtoref. dys. kand. filos. nauk: 09.00.03. Kharkiv : un–t povitrianykh syl, 2005. 16 p.
Lozovoi V., Sidak L. Samorozvytok osobystosti u filosofskii refleksii ta sotsialnii praktytsi [Personal self- development in philosophical reflection and social practice]. Monohrafiia. Kharkiv : Pravo, 2006. 256 p.
Mykhailychenko V., Hren L. Strukturnyi analiz samosvidomosti studentiv ta yii rol u protsesi profesiino-osobystisnoho samorozvytku [Structural analysis of students' self-consciousness and its role in the process of professional and personal self-development]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv: NTU “KhPI”. 2024. No. 4. pp. 21–31.
Mykhailychenko V., Kanivets M. Samokontrol yak vazhlyva umova samorozvytku osobystosti studenta [Self- control as an important condition for the self- development of a student's personality]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Kyiv, 2012. Issue 31. pp. 422–427. Available at: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/ 4116 (accessed: 17.02.2024).
Ostapenko E. Doslidzhennia pidkhodiv do vyznachennia poniattia “samorozvytok” [Study of approaches to the definition of ‘self-development’]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu im.P. Mohyly kompleksu “Kyievo–Mohylianska akademiia”Seriia: Pedahohika. 2010. Vol. 136, issue. 123. pp. 49–52.
Pazynich S. Samopiznannia y samosvidomist v systemi suchasnoho i natsionalnoho buttia [Self-knowledge and self-consciousness in the system of modern and national existence.]. Zbirnyk naukovykh prats “Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity”. Kharkiv : NTU “KhPI”. 2007. Issue 15–16. pp. 122–132.
Pidbutska N. Psykholohiia stanovlennia profesionalizmu maibutnikh inzheneriv [Psychology of professionalism development of future engineers]. Avtoref. dys. d–ra psykhol. nauk: 19.00.07. Odesa, 2017. p. 37.
Pidbutska N., Mykhailychenko N., Hren L. Teoriia i praktyka profesiino- osobystisnoho samorozvytku studentiv [Theory and practice of professional and personal self-development of students]. Kharkiv : “Stylyzdat ”, 2024, 254 p.
Poplavska M. Formuvannia hotovnosti maibutnikh inzheneriv do profesiino-osobystisnoho samorozvytku [Formation of future engineers' readiness for professional and personal self-development]. Avtoref. dys. na zdobuttia naukovoho stupenia kand..pe.nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2014. p. 20.
Romanovskyi O., Kanyvets M. Sutnist profesiino–osobystisnoho samorozvytku maibutnikh fakhivtsiv ta yoho mekhanizmy [The essence of professional and personal self-development of future specialists and its mechanisms]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. 2013. Issue 34. pp. 193–197. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhP I-Press/23291 (accessed: 17.02.2024).
Savchyn M. Zdatnosti osobystosti [Personality abilities]. Monohrafiia. Kyiv : Akademvydav. 2016. 288 p.
Chernous O. Innovatsiini tekhnolohii dlia samorozvytku osobystosti v umovakh profilnoho navchannia [Innovative technologies for personal self-development in the conditions of specialised education. Problems of self-development of the personality in modern society: materials of the International scientific and practical conference Kharkiv: Pravo.]. Problemy
samorozvytku osobystosti v suchasnomu suspilstvi : materialy Mizhnar. nauk.–prakt. konf. Kharkiv : Pravo, 2019. pp. 293–297.
Yahelska N. Metodyka orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv z anhliiskoi movy z vykorystanniam profesiinoho movnoho portfelia [Methods of organising students' independent work in English using a professional language portfolio]. Avtoref. dys. kand. ped. nauk: 13.00.02. Kyiv : nats. linhvistychnyi un–t.,2005. 23 p.
Ditls R. Changing belief sustems with NLP. 2018. 203 p.
Maslow A. Motivation аnd personality. New York,1954. 346 р.
Miller Scott A. Developmental Research Methods. SAGE Publications, 2017. Ed. 5 614 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ніна Підбуцька, Валентина Михайличенко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: