Реалізація наративного підходу в психологічному консультуванні за допомогою метафоричних асоціативних карт (мак)

Автор(и)

  • Halyna Popova Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”
  • Natalia Miloradova Харківський національний університет внутрішніх справ

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

наративний підхід, метафоричні асоціативні карти, комунікативні прийоми в консультуванні, безпечна територія ідентичності, бажані життєві історії

Анотація

Статтю присвячено аналізу можливостей застосування метафоричних асоціативних карт при здійсненні наративного підходу в психологичній консультації. Карти розглядаються як інструмент для мультимодальної стимуляції клієнта до усвідомлення ним своїх інтенцій (афективно-особистісних значень подій, переконань і цінностей) і усвідомленому вибору бажаних життєвих історій. Наративна практика – це партнерство психолога і людини, що звернулася за допомогою, яке, базуючись на вже наявних у людини знаннях і уміннях, дозволяє перейти від знайомого і звичного до того, що можливо. Наративний консультант застосовує різні комунікативні прийоми, дозволяючи партнеру звертатися до своєї сили або до своєї слабкості. Метафоричні карти при цьому є стимуляторами асоціювання, спонукають розповідь клієнта, є зовнішньою опорою для структурування власного сприйняття ситуації. Метафоричність зображень МАК дозволяє клієнту сприймати проблеми дисоційовано, що знижує опір, дозволяє обійти психологічний захист. Зорові метафори карт мають множинні можливості впливу на внутрішній світ клієнта, а, підкріплені словесними метафорами, стають ще сильніше. Метафоричність карт виявляється як на рівні сприйняття клієнтом картинки, так і на рівні його спілкування з психологом. Карти дозволяють вільно говорити про негатив на картинці, не зв'язуючи його із собою; складати історії про героїв, досліджувати їхні проблеми, шукати шляхи виходу зі складних ситуацій. Підсумком такої роботи є те, що клієнт відчуває себе більшою мірою суб'єктом свого життя. В результаті у людини формується “безпечна територія ідентичності”, він може поглянути на своє життя з ресурсної позиції, дистанціюватися від безпосередньо пережитого досвіду, зокрема травмуючого, і здійснювати усвідомлений вибір, змінюючи своє сприйняття життя в бажану сторону

Біографії авторів

Halyna Popova, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Natalia Miloradova, Харківський національний університет внутрішніх справ

кандидат психологічних наук, професор кафедри психології та педагогіки факультету з підготовки фахівців для підрозділів міліції громадської безпеки та кримінальної міліції у справах дітей, Харківський національний університет внутрішніх справ

Посилання

Bruner, Dzh. Zhizn' kak narrativ / Dzh. Bruner // Postneklassicheskaja psihologija. Social'nyj konstrukcionizm i narrativnyj podhod. – Moskva, 2005. – № 1 (2). – S. 9-30.

Kalmykova E.S., Mergentaler Je. Narrativ v psihoterapii: rasskazy pa-cientov o lichnoj istorii (chast' II) / E.S Kalmykova, Je. Mergentaler // Psihologiche-skij zhurnal. – 2002. - №2 [Jelektronnyj resurs]: - Rezhim dostupa k resursu http://psyjournal.ru/psyjournal/articles/detail.php?ID=2912

Kirshke V. Klubnika za ok-nom. Associativnye karty dlja kommunikacii i tvorchestva / V. Kirshke – ON Verlag. – 2010. – 240 s.

Kutuzova D.A. Vvedenie v narrativnuju praktiku / D.A. Kutuzova // Zhurnal prakticheskogo psihologa – Moskva, 2011. – № 2. – S. 23-41.

Kutuzova D.A. Chto takoe narrativnyj podhod v terapii i rabote s soobshhestvami? [Jelektronnyj re-surs]: - Rezhim dostupa k resursu http://narrlibrus.wordpress.com/2009/03/11/what-is-narrative/

Sarbin T. Narrativ kak bazovaja metafora psihologii / T. Sarbin // Post-neklassicheskaja psihologija. Social'nyj konstrukcionizm i narrativnyj podhod – Moskva, 2004. – № 1 – S. 6-28.

Popova G.V., Miloradova N.Je. Algoritmy primene-nija metaforicheskih associativnyh kart v individual'nom konsul'tirovanii / G.V. Popova, N.Je. Miloradova // Aktual'nі naprjamki suchasnoї praktichnoї psihologії і psihoterapії: materіali mіzhnarodnoї naukovo-praktichnoї konferencії. – Harkіv: HNUVS, 2013. – S. 57-60.

Uajt M. Karty narrativnoj praktiki / M. Uajt – M.: Genezis, 2010. – 326 s.

Trauma: Narrative responses to traumatic experience (2006), ed. by David Denborough (v perevode D.Kutuzovoj) [Jelektronnyj resurs]: - Rezhim dostupa k resur-su https://narrlibrus.wordpress.com/2009/01/page/3/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-02-03

Номер

Розділ

Психолого-педагогічні особливості становлення і розвитку особистості в межах відкритого комунікативного простору