МОЖЛИВОСТІ ТА ПРОБЛЕМИ У ВИВЧЕННІ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ВИЩІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.3.10Ключові слова:
емоційний інтелект, базові навички, теорія викладання, інноваційні освітні стратегії, практична площина, фахівці-лідери, етичність, безпечністьАнотація
Розглянуто підходи до висвітлення сучасних теоретичних підходів до концептуалізації та дослідження феномену “емоційного інтелекту”, необхідних для успішної реалізації базових навичок формування ефективного емоційного інтелекту у студентів та аспірантів з усіх спеціальностей навчання у вищій освіті. Проаналізовано відповідну наукову літературу та проведено опитування експертів українських підприємств. Подано інформацію про змішані моделі визначення та дослідження емоційного інтелекту, а також проаналізовано деякі існуючі методики діагностики емоційного інтелекту. Отримано результати, які представлено у вигляді рекомендацій щодо трансформації теорії викладання у практичну площину для ефективного використання набутих навичок із етичного, безпечного та сучасного емоційного інтелекту майбутніми фахівцями-лідерами.
Посилання
Houlman D. Emotsiinyi intelekt [Emotional intelligence]. Kharkiv: Vivat, 2018. 512 p.
Houlman D., Boiatsis R., Makki E. Emotsiinyi intelekt lidera [Emotional intelligence of a leader]. Nash format. 288 p.
Hura T., Semke N. Mykhailychenko V. Сontent characteristic of emotional intelligence features of future leaders. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia. 2021. Vol. 32 (71), no 5. pp. 124–131.
Zarytska V. Emotsiinyi intelekt yak skladova hotovnosti osobystosti do profesiinoi diialnosti [Emotional intelligence as a component of a person's readiness for professional activity]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. H. Skovorody. Seriia “Psykholohiia”. 2014. No 49. pp. 42–51.
Matiikiv I. Treninh emotsiinoi kompetentnosti [Emotional competence training]. Navch.-metod. posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2012. 112 p.
Nosenko E., Kovryha N. Emotsiinyi intelekt yak intehralna osobystisna vlastyvist [Emotional intelligence as an integral personality trait]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota. 2008. No 9. pp. 22–30.
Nosenko E., Kovryha N. Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, main functions]. Monohrafiia. Kyiv: Vyshcha shkola, 2003. 126 p.
Prezydent Ukrainy. (25, chervnia 2013). Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021]. No 344. Available at: https://zakon.rada.gov.ua-/laws/show/344/2013.
Radchuk H. Shliakhy modernizatsii vyshchoi osvity v konteksti yevrointehratsii [Ways to modernize higher education in the context of European integration]. Materialy rehionalnoho naukovo-praktychnoho seminaru. 2008. 84 p.
Reforma osvity v Ukraini. Informatsiino-analitychne zabezpechennia [Education reform in Ukraine. Information and analytical support]. Zb. tez dop. III Mizhnar. nauk.-prakt. konf., m. Kyiv, 28 zhovtnia 2021. Kyiv: DNU “Instytut osvitnoi analityky”, 2021. 360 p.
Rol sotsialnoho ta emotsiinoho intelektu yak naivazhlyvishykh soft-skills ХХІ stolittia v osvitnomu protsesi [The role of social and emotional intelligence as the most important soft-skills of the XXI century in the educational process]. Materialy vseukrainskoho naukovo-pedahohichnoho pidvyshchennia kvalifikatsii, 6 bereznia–16 kvitnia 2023. Odesa: Vydavnychyi dim “Helvetyka”, 2023. 472 p.
Romanovskyi O., Ihnatiuk O, Reznik S., Solodovnyk T. Pedahoh ochyma studentiv: spryiniattia profesiinoi spriamovanosti, profesiinoho imidzhu, orhanizatsii partnerskoi vzaiemodii, informatsiinoi kompetentnosti, profesiinoi kompetentnosti ta vykladatskoho liderstva [A teacher through the eyes of students: perception of professional orientation, professional image, organization of partnership, information competence, professional competence and teaching leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. 2023. No 1. pp. 3–23.
Romanovskyi O., Romanovska O., Cherkashyna T. Psykholoho pedahohichni umovy formuvannia emotsiinoho intelektu u maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly [Psychological and pedagogical conditions for the formation of emotional intelligence in future teachers of higher education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No 2. pp. 3–24. doi: 10.20998/2078- 7782.2021.2.01.
Romanovskyi O., Ihnatiuk O., Reznik S., Solodovnyk T. Kontseptualni zasady innovatsiinoho stratehichnoho napriamu pidhotovky maibutnikh viiskovykh fakhivtsiv riznykh spetsialnostei sektoru bezpeky, khorony, oborony v umovakh osvitnikh transformatsii [Conceptual foundations of an innovative strategic direction of training future military specialists in various specialties of the security, burial, and defense sector in the context of educational transformations]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No 4. pp. 47–58. Available at: http://tipus.khpi.edu.ua/ doi:10.20998/2078- 7782.2021.4.08.
Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini [Strategy for reforming education in Ukraine]. Rekomendatsii z osvitnoi polityky. Kyiv: “K.I.S.”, 2003. 296 p.
Shpak M. Emotsiinyi intelekt v konteksti suchasnykh psykholohichnykh doslidzhen [Emotional intelligence in the context of modern psychological research]. Psykholohiia osobystosti. 2011. No 1. pp. 282–288.
Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema. 2006. Vol. 18, pр. 13–25.
Beldoch, M Sensitivity to expression of emotional meaning in three modes of communication. In Davitz JR, et al. (eds.). The Communication of Emotional Meaning. McGraw-Hill. 1964. pp. 31–42.
Boyatzis R., Yeganeh B. Mindfulness. Leadership Excellence. 2012. No. 29. pp. 3–4.
Casanova J., Almeida L., Peixoto F., Ribeiro R., Marôco J. Academic expectations questionnaire: a proposal for a short version. SAGE Open 9. 2019. pp. 1–10. doi: 10.1177/2158244018824496.
Chan L., Idris N. Validity and reliability of the instrument using exploratory factor analysis and cronbach’s alpha. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2017. Vol. 7, no. 10 pp. 400–410, doi: 10.6007/IJARBSS/v7-i10/3387.
MacCann C., Jiang Y. Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin. 2020. No. 146 (2). pp. 150–186.
Gardner H. Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 2011.
Gardner H., Moran S. The science of multiple intelligences theory: a response to lynn waterhouse. Educational Psychologist. 2006. pp.227–232, doi: 10.1207/s1532p4104_2.
Goleman, D. Learning to Lead With Emotional Intelligence. Primal Leadership. Boston: Harvard Business School Press, 2008. 300 p.
Goleman D. Emotional Intelligence. Why it Can Matter More than IQ. New York. New York: Bantam, 2005.
Hall J. Nonverbal sex differences. Communication accuracy and expressive style. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1984.
Mayer J., Salovey P., Caruso D. Target articles: emotional intelligence: theory, findings, and implications. Psychological Inquiry: an International Journal for the Advancement of Psychological Theory. 2004. Vol. 15, issue 3. pp. 197–215, doi: 10.1207/s15327965pli1503_02.
Newman, M. The Mindfulness Book. Practical Ways to Lead a More Mindful Life. LID, 2016. 128 p.
Schutte N., Malouff J., Bhullar N. The assessing emotions scale. Assessing Emotional Intelligence. 2009. pp. 119–134, doi: 10.1007/978-0-387-88370-0_7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Іван Кірсанов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: